Ala Shawati (2016)

Dudu Tassa

Hed Artzi

19.09.2017 | Iraq´n ´roll

Před nucenou emigrací a pádem do zapomnění patřili bratři Saleh a Daoud al-Kuwaity k nejvýznamnějším skladatelům a hudebníků arabského světa 20. století. Jejich vnuk a synovec, izraelský rocker Dudu Tassa, dědictví předků vytáhl z archívů, zmodernizoval a spolu se silným příběhem nabídl dnešnímu publiku. Ten stále víc rezonuje i ve velkém hudebním světě: aktuálně si Dudu Tassa & The Kuwaitis vybrala na americké turné za předskokana slavná skupina Radiohead.

Židovští bratři Saleh a Daoud al-Kuwaity se narodili v Kuvajtu. Do iráckého Bagdádu se s pověstí geniálních skladatelů a hudebníků odstěhovali v polovině 20. let minulého století. Zatímco Daoud vynikal ve hře na loutnou oud, houslista Saleh dával přednost skládání. Do své inovativní hudby zanesl jako zcela první a naprosto překvapivě arabské mody, naposlouchané evropské vlivy a nezvyklé nástroje.

S kapelou koncertovali před králem a Saleh složil většinu hudby pro nejrůznější dvorské příležitosti, včetně korunovace. Později založil a vedl státní rozhlasový orchestr, který pravidelně poslouchaly miliony lidí. Saleh tím udával směr íránské hudby a vytvářel její moderní podobu. V roce 1951 museli bratři Irán opustit a odjeli do Izraele. Zachránili si tím život, z bohatých a vlivných umělců se však obratem stali druhořadí občané a jejich umění hudbou nepřítele. V Iráku byla později na příkaz Saddáma Husajna jejich jména vymazána z knih a učebnic. Saleh jako autor přestal existovat: celá jeho tvorba byla označena za lidovou. Bratrům bylo nakonec umožněno hrát v izraelském rozhlasu, ale s omezeným dosahem.

A tak se na ně úplně zapomnělo: než se k al-Kuwaity skrze rodinné archívy vrátil vnuk Dudu Tassa. Starou hudbu citlivě propojil s rockem, popem, elektronikou a podtrhl její mistrovsky vytříbenou instrumentální a melodickou nadčasovost.

Nejprve v dokumentárním filmu Iraq´n ´roll režiséra Gili Gaona a později dvěma vynikajícími, po celém světě proslavenými alby přenesenými s početnou kapelou a hostující zpěvačkou Nasreen Qadri na podia evropských a amerických festivalů, včetně speciálního koncertu pro OSN.

Hudbu svých předků Dudu Tassa se skupinou The Kuwaitis představí také ne letošním festivalu Colours of Ostrava.

Hed Artzi