Ine The Heart Of The Moon (2005)

Ali Farka Toure & Toumani Diabate

World Circuit / PJ Music

24.02.2005 | Význam a obsah této unikátní nahrávky volá po delším zhodnocení.

Mělo by vás to zbavit iluze, že v Mali Africe je na denním pořádku jamování rolníka ze severu země s griotem z Mande; respektive majitele půdy ze vznešeného rodu s hudebníkem z povolání, v malijském kastovnictví cosi jako sluhy. V polovině minulého století by to snad ani nepřipadalo v úvahu: Ali Farka Touré by rolničil a Toumani Diabate by mu po večerech hrál na koru a vyprávěl často i tisíce let staré příběhy, případně přezpívával Tourého rodokmen. Dnes už ale věci dostaly volnější spád. Ali Farka, farmář z Niafunke a starosta odtamtéž ( oblasti třikrát větší než je Francie) představuje jednoho z největších afrických kytaristů, představitele západoafrického blues, stavějícího vztah k půdě a místním lidem nade vší hudbu a světovou slávu z ní plynoucí. A Toumani Diabate světově proslulého griota běžně spolupracujícího s evropskými jazzmany, dobře si uvědomujícího vyjímečnost chvíle, kdy ho Ali Farka na žádost Nicka Golda z labelu World Circuit požádal o doprovod: “Šlo o velké vyznamenání. Navíc jsem objevil Aliho novou tvář, neměl jsem totiž tušení, že tak dobře zná hudbu z Mande. Také jsem očekával, že budeme zkoušet, ale on pouze řekl, to není potřeba, budeme pouze hrát.“

Výsledkem je úžasně kučeravý duet kory s kytarou, o kterém se dosud všem pouze snilo. Hudba čistá, jak lesní studánka při níž došlo až k „nadpřirozené empatii“ obou Malijčanů, jejichž nástroje do sebe zapadají jako zuby v složitém duchovním soustrojí. Na dvou skladbách se k nim se steel kytarou přidá  producent Ry Cooder, jeho syn Joachim, přeslavný kubánský basista Cachaito López a malijský perkusista Lekan Babalola.

Diabate pro tuhle příležitost vybral několik kytarových záležitostí z 50. a 60. let. Kdysi slavných, dnes zapomenutých. Na  producentovi Ry Cooderovi si vymínil – stejně tak jako kdysi Ali Farka s albem Niafunke – že se vše bude nahrávat v bamackém hotelu Mande. „Nechci se vzdálit z Mali a přijít o nenahraditelnou atmosféru.“ A tak Gold jako už několikrát sbalil se zvukovým inženýrem Jerry Boysem (kdo by neznal jeho práci na albu Buena Vista Social Club) mobilní studio a  vydali se na západ Afriky nalézt srdce Měsíce. Natočit album, které se navždy zapíše do dějin.

World Circuit / PJ Music