World Music - Malý průvodce světem world music

Předchozí Strana: 1 2 3Další

Mark Eliyahu - Hudba musí mluvit z duše

Mark Eliyahu - Hudba musí mluvit z duše

13.07.2016 | Zatímco na ostravských Colours se pod náporem bouřící skupiny Alaev Family a ve společnosti zpěvačky Rity fascinující zvuk svislých houslí kamanche občas ztrácel, na Folkových prázdninách v Náměšti se už svobodně, v plné kráse, nesl zámeckým parkem. Až tam, v komorním triu se svým otcem Pirisem na loutnu tar a kytaristou Alonem Amano Campino, představil izraelský hráč Mark Eliyahu v celé šíři své mistrovské hráčské umění na starobylý perský nástroj. Mimořádný skladatel se smyslem pro líbivé melodie, kombinuje hudbu Východu s evropskou klasikou a poctivou dávkou artrockové dramatičnosti. Více zde >>

 
Karsh Kale - S bubínky tabla a Brucem Lee v oblacích

Když indicko-americký hudebník, producent a pionýr asijského undergroundu Karsh Kale pustil nové album Up nejbližším přátelům, dostalo se mu odpovědi: tohle jsi ty.

 
Kompromisy naředěný Omar Souleyman

Další exotická květina co po přesazení do sterilní západní půdy uvadla. Není divu: divoká svatební hudba z Levante neměla na novém albu Wenu Wenu proti sofistikované produkci Kierana "Four Tet" Hebdeneho prakticky žádnou šanci.

 
Ibrahim Maalouf - Pocta ženám

Hudební vesmír libanonského trumpetisty se nadobro vzdáluje nekonečnu a jeho dvě nová alba - Red & Black Light a Kalthoum - překonávají všechny představy o nadčasovém, žánry nesvázaném post-jazzu.

 
Cash Savage & The Last Drinks - Countryblues, fotbal a silná bolest jater

Australská scéna alternativního country blues vybublává na povrch už hezkých pár let. Živelně staví na propustnosti žánrových hranic a tím na různorodosti. Někdo tvrdí, že zůstává v částečném stínu Nicka Cavea, ale uvěřte tomu po loňské návštěvě Graveyard Train. Cash Savage & The Last Drinks pocházejí ze stejné melbournské líhně.

 
Graveyard Train - Country o neexistenci Boha

Australané s pověstí hodně divoké koncertní kapely a jasným cílem: jen proboha žádné písně o lásce, pracovitých lidech a politice.

 
Yasmine Hamdan - Srdce míří k srdci, hlava zůstává vedlejší.

Procházku po válce se probírajícím libanonském městě Bejrútu fascinujícím a katarzním způsobem zhudebnil trumpetista Ibrahim Maalouf ve skladbě Beirut. Zatímco on se do rodného města pouze nakrátko vrátil, Yasmine Hamdan tady tehdy trvale žila. Také ona se nyní ve stejnojmenné, ale už vlastní baladické písni s textem libanonského básníka Omara El-Zenniho vyzpívala z deziluze: "Neoblbujte turisty, Bejrút už není Paříží Blízkého východu, já vidím jen zbořeniště, odpady, pouliční bitvy, atentáty, nezaměstnané a beznaděj. Bejrút je prokletý."

 
Graveyard Train - Country co má v mozku schouleného chřestýše

Banja, kytary, dobro, kladiva a řetězy jako bicích, chlapské barytony na pokraji zhroucení, vlkolaci, zombie a vyspávání opice v rakvi. Jinými slovy country z Melbourne lomeno makabrozní pakárna. Přesto se od australské kapely Graveyard Train jen tak neodtrhnete. A pokud začnete s videoklipy, dobře pro vás: vložila do nich veškerou šklebivou ujetost.

 
Dudu Tassa & al-Kuwaity - Znovuprobuzená hudba z Babylonie

Zprávy od navrátilců z festivalu Babel Med v Marseille nepřeháněly: iraq´n ´roll izraelského zpěváka Dudy Tassa fakt láme kosti. Sdílíme s ním zároveň rehabilitační příběh architektů novodobé irácké hudby naplněný arabsko-židovskou nenávistí, ponížením a pokusem vymazat jména Dudova strýce a dědečka – Saleha a Daouda al-Kuwaity - z historie.

 
Emel Mathlouthi - Mým slovem je svoboda a hudbou trip hop

Sen protestních zpěváků: být hudebním symbolem revoluce. Procítěný chvalozpěv Emel Mathlouthi o svobodě Kelmti Horra se stal hymnou té Jasmínové v Tunisku, zatímco rapová skladba Rais Le Bled El Generala obviňující tamního presidenta z hladomoru její rozbuškou, podnětem k vyjití do ulic. Nevznikly v revolučním kvasu, ale předtím než tuniský papiňák vybouchl; a po něm ty v Egyptě, Alžírsku, Jemenu nebo Libyji. Zkrátka před Arabským jarem: povstáním řízeným mladými lidmi přes sociální sítě doprovázeném do té doby zapovězenou hudbou z undergroundu.

 
Předchozí Strana: 1 2 3Další