Coba Coba (2008)

Novalima

Cumbancha / PJ Music

16.05.2008 | Na indiánské muzikanty z peruánských And narazíte po celé Evropě. Zaplňují ulice tklivou romantikou panových fléten až z toho vzniklo přesvědčení, že v Peru se jiná hudba ani nehraje.

Zpěvačka Susana Baca, leader newyorských Talking Heads David Byrnena na svém labelu Luaka Bop a naposled skupina Novalima ale světu v uplynulých letech představili i její další podobu: afro-peruánskou hudbu černého Peru z pobřežních oblastí; rytmicky neodolatelný soutok afrických, indiánských, španělských a kreolských kultur z hloubi 16. století, kdy Španělé přivezli do Peru první západoafrické otroky.

Výbušnému napojení zapomenuté, přes čtyři sta let staré afro-peruánské hudby na taneční scénu napomohla globalizace:  Ramon Perez-Prieto žil v Limě, Grimaldo Del Solar v Barceloně, Rafael Morales v Londýně a  Carlos Li Carrillo dokonce v Honkongu. Peruánští programátoři a dýdžejové sblížení na dálku internetem rozhodnutí posunout tradičnější pojetí Susany Baca do dalšího století. Novalima má proto hodně blízko ke snažení Gotan Project, Ojos De Brujo nebo Thievery Corporation a už jejich debut z roku 2002 ji získal zaslouženou mezinárodní pozornost.

Coba Coba – v původním jazyce se tak povzbuzují muzikanti během přebírání sól – představuje výraznou expanzi skupiny do reggae, dubu, hip hopu, kubánského sonu a afrobeatu. Ve spolupráci s britským producentem Toni Economidesem (Nitin Sawhney, Da Lata) a za účasti mnoha hostů (kubánští rapeři Obsesion, španělský rockový kytarista Gecko Turner, novozélandský jazzový klávesák Mark de Clive – Lowe a celá řada regionálních afro-peruánských hvězd, především úchvatných bubeníků a zpěváků) Novalima oprašuje staré tradiční skladby, tance, poezii a příběhy do vzrušující, rytmicky až nebezpečné podoby, pálící jak rozžhavěná kamna. Nebo hořící cajón, symbol afro-peruánské hudby.

Cumbancha / PJ Music