Alkohol (2009)

Goran Bregovič & Weeding and Funeral Band

Universal

03.12.2009 | Než by skončil jako „vykladač marxismu-leninismu“, opustil Goran Bregovič studium sociologie na sarajevské universitě a s kapelou Bjelo Dugme se stal, podle vlastních slov, „největší rockovou hvězdou na komunistickém území“.

Před válkou utekl do Paříže, natáčel hudbu k filmům Emira Kusturici, spolupracoval s Iggy Popem, na globální hudební scéně  famózním způsobem zpopularizoval balkánské rómské dechovky a stal se, opět jeho slovy, „králem cikánské muziky“. Sebevědomí mu nikdy nechybělo a opulentní, bezmála padesátičlenný Wedding and Funeral Band, s nímž od konce 90. let přehrává hudbu z filmů a vlastní skladby po celém světě, je toho živým důkazem. Před dvěma lety si s ním úspěšně troufnul na cikánskou verzi Bizetovy opery Carmen, na nové desce Alkohol - Sljivovica & Champagne se ale vrací k přízemnějším věcem.

A Bregovičovo přání? Samozřejmě utancovat vás, co jiného. Bezstarostně, s potřebou užít  si po celotýdenní dřině bouřlivou páteční  noc. Žádné filosofování. Počtem muzikantů okleštěný, smyčců zbavený Wedding and Funeral Band coby rómská dechovka divočí, hýká a bublá. Nechybí bulharské zpěvačky Ljudmila Ratkova a Daniela Ratkova, ve strhující skladbě Gas Gas hostující DJ Shantel, skvělý hlas bubeníka Alena Ademoviče, legrace nakopnutá kontakty s Boratem a Goranovo líčení otcových úctyhodných alkoholických výkonů. Chlast a zase chlast je ústřední téma z velké části na festivalu dechovek v Guči živě natočeného alba s vypreparovanou reakcí publika. Bregovičova autorská nejednoznačnost ale zůstává a symbolizuje ji on sám na obale: v jedné ruce slivovici, v druhé šampaňské. Přeloženo: složil jsem to já nebo si vše zase od někoho vypůjčil? Zdá se ale, že tohle už nikoho moc nezajímá, stejně tak obehrávání pořád dokola některých skladeb, i když pod jinými názvy. A ani tentokrát nechybí Kalashnikov (skrytý ve formě bonusu). Bregovičova pop balkánská dechovka zůstává v kursu. A v plné jízdě. To se ji nedá upřít.

Universal