Gigi (2001)

Gigi

Palm Pictures

06.12.2001 | Přestože se poslední etiopský císař Haile Selassie považoval za ‘judského lva’ a jeho rodkomen sahal až ke Menelikovi I., synovi krále Šalamouna a královny ze Sáby, špatnému osudu neunikl: během strašlivého hladomoru v roce 1974 byl zatčen a na trůně vystřídán soudruhem Mengistu Haile Mariamem.

V 8O. letech jsme o Etiopii slyšeli znovu, i tentokrát v nepříznivých souvislostech: ještě ničivější hladomor zahýbal tehdy svědomím poprockových megahvězd a koncert Live Aid znamená jistý humanitární mezník. S nástupem world music došlo i ke kontaktům s etiopskou hudbou: rámcovou představu o ní podávají alba zpěvačky Aster Aweke či Mahmouda Ahmeda, i když v moderním, mainstreamovém balení. Sedmadvacetiletá ve Státech usídlená Ejigayehu ‘Gigi’ Shibabaw se od nich ale už v mnohém liší; možná i proto, že je o téměř dvě generace mladší a přestože pochází z deseti dětí a rodiče nechtěli mít na rodinných kávovníkových plantážích s civilizací moc společného - dcera a bavička, nesmysl - tajné hudební kursy kněze Etiopské církve, vstřebávání nahrávek ze Západní i Jižní Afriky, učinkování v nairobských klubech i přesídlení do Addis Abeby a později do New Yorku vyústily ve spojení s producentem Billem Laswellem na nadšeně přijatém autorském albu Gigi.

Už první dojem míří do černého : takováhle kosmopolitní, dravá a zvukově nesmírně pestrá hudba nemohla vzniknout nikde jinde než v Laswellově studiu Orange Music Sound ! Z málokteré nahrávky z poslední doby pak zní tolik plynulého prolínání žánrů : etiopské starobylosti, zvýrazněné zpěvem v nepopsatelné ahmharštině, jazzové vytříbenosti, panafričnosti, poprocku i Laswellova zkoumavého smýkání studiem. Vzal do rukou i baskytaru a začlenil se do týmu, který nepotřebuje komentáře : Wayne Shorter, Pharoah Sanders, Herbie Hancock, kytarista Nicky Skopelitis či afričtí bubeníci Aiyb Dieng s Karche Kalem. Úžasně proměnlivý, vášnivý a nenapodobitelně africky emotivní hlas Gigi Laswellovy alchymické příměsi do jejích skladeb vstřebal; v poslední, třinácté skladbě Adwa soupeří v majestátnosti se Sandersovým saxofonem, v funkové Tew Ante Sew se nepokoří ani před hvězdnou dechovou sekcí a při rytmicky chytlavé milostné písni Guramayle ho registrujete v přítomnosti indických bubínků tabla. Mají pravdu ti, kteří napsali, že debut Ejigayehu Shibabaw od východoetiopské řeky Ardi zvané Gigi, je velké dílo. Velkoměstsky současné, elastické a africky žahavé.

Palm Pictures