In the 7th Moon, The Chief Turned Into a Swimming Fish and Ate the Head of His Enemy By Magic (2008)

Kasai Allstars

Crammed Disc / Rachot

12.06.2008 | Kasai Allstars hrají rytmicky neúprosnou hudbu, co vás totálně rozhodí a rozmašíruje.

Čtrnáctičlenná skupina reprezentuje vysoce komplexní formu městské hudby, zrající na předměstí hlavního města Kinshasy už čtvrt století. Před válkou a hladem utíkající hudebníci transovní vesnické rytmy přenesly do nového prostředí, v němž jim nezbylo nic jiného, než své tradiční akustické nástroje a  hlasy jakoukoliv formou zesílit. Ve zdeformovaném zvuku vycházejícím z obskurních aparatur s nařezanými membránami spatřují přednost a v obřích megafonech, přes které vypouštějí cyklické melodie drnkacích skříněk likembé nutnost.

Početná parta složená z pestrobarevně oblečených hudebníků a tanečníků spoléhá také na elektrické kytary, znějících v podstatě jako likembe, bubny a chřastítka všech možných tvarů, ostrý hvizd píšťalek, kovové perkuse a dřevěné balafony. Nepřeslechnutelný a hlavně nepřehlédnutelný je hráč na obří kožený vak, basový buben lokole, údajný předchůdce mobilních telefonů, protože pomocí lokole se mezi sebou kdysi domlouvali sousední vesnice.

Na podium se vlastně v neskutečně energickém, pohlcujícím rytmu odehrávají části původních rituálních obřadů; muži a ženy se proti sobě staví v pomyslných soubojích, čepíří se jako kohouti, snaží se jeden druhého přezpívat, loudí se do přízně na okraji teatrálně sedícímu náčelníkovi a jakkoliv vám to zpočátku přijde neuvěřitelné, brzy pochopíte, že ten zdánlivý zmatek může mít řád, dané regule. Logicky: členové Kasai Allstars totiž pocházejí z odlišných koutů konžského regionu Kasai o velikosti Francie o spolupráci mezi nimi nemohla být v minulosti ani řeč. Západní a východní Kasai spolu byly vždycky spíš na nože, což belgickému producentovi Vincentu Kenisovi, který hudebníky přesvědčil, aby to spolu zkusili, dělalo dlouho vrásky na čele: “Finančně jsem si nemohl dovolit přivézt do Evropy tři nebo čtyři skupiny z Kasai. Věděl jsem o řevnivosti mezi nimi, ale nakonec je přesvědčil, aby každá z nich vyslala své nejlepší hudebníky a zkusili to společně pod hlavičkou All Stars. Nejprve to mezi nimi vzbudilo značný odpor. Vymlouvali se například na rozdílné ladění, ovšem Evropa je lákala, takže se dohodli. Po návratu do Konga jsem tuhle kapitolu považoval za uzavřenou, nikdo si nedokázal představit, že by hudebníci z Východu vystupovali v Západních klubech a naopak. Proto mě překvapilo, že se nerozdělili a pokračují dál. Někdo by v tom hledal možná politiku, protože touha po sjednocení Kasai je pořád na stole, ale já si myslím, že vyhrála především hudba. Jak členové Kassai All Star tak jejich publikum ji přišli na chuť.“

Drtivě transovní zvuk nástrojů připomínající třesoucí se náklaďák Kasai Allstars dotahují na vynikajícím albu do psychedelických výšin zpěvem: sólovým i sborovým; v tomhle směru se k nim přidali skutečně famózní osobnosti, znějící jako „zkroucené zombies, přicházející vás pozabíjet“.

Crammed Disc / Rachot