Upmixing (2008)

Warsaw Village Band

Jaro / PJ Music

16.12.2008 | Pokoušivé zvědavosti co všechno nastane, když už tak bubenickou kanonádou vybuzené lidovky z mazovského kraje pohltí elektronika ryze akustičtí Warsaw Village Band podlehli před šesti lety na závěr druhého alba People´s Spring. Bez ztráty kytičky, přestože si tím dost naběhli: od té doby na nich nejeden světový DJ loudí další skladby. Mladí Poláci nakonec svolili, nicméně s jasnou podmínkou: remixovat se bude pouze v rytmech reggae a navíc jedině skladby – některé proč by ne i nadvakrát - z poslední veleúspěšné nahrávky Uprooting.

Hned na začátek by mělo být každému něco jasné: tradiční hudba se na albu Upmixing oklikou vrací k původnímu zadání – bezstarostnému energickému tanci a bohapusté zábavě. Už se tak ovšem neděje na vesnické návsi, nýbrž v tanečních klubech. Do parády si ji také nevzali muzikanti, ale Transglobal Underground, Zion Train nebo Louis Beckett. Nejedná se o svatební veselí, ale o moderní sound systémy. A také o vydání zprávy, že geny tradiční a současné taneční hudby mají víc společného než by se na první pohled zdálo, alespoň takhle to vidí cellistka Maja Kleszcz tvořící ve volném čase s manželem, houslistou Wojciechem  Kazakem v polském rádiu „world music DJ jednotku“ Incarnations, pro níž kdysi zvedl nadšeně palec vzhůru samotný Charlie Gillett z BBC.

Warsaw Village Band – u nich doma Kapela ze wsi Warsawa – se v  v BBC Awards for World Music  stali v roce 2004 Nováčkem roku, album Uprooting pak oslnilo celý svět, který dodnes procestovali křížem krážem. Nabídka představit jejich hardcore folk z perspektivy taneční scény jim po osobních zkušenostech, předešlých spolupracích a známé otevřenosti jako zcestná tedy nepřišla a starověké písně s unikátním pastýřským vokálním stylem, natož zapomenuté housle suka z 16. století tím na frak rozhodně nedostaly. To spíš překvapí, jak se s tak specifickými mazurskými záležitostmi vyrovnali lidé jako Louis Beckett (Asian Dub Foundation, Sly and Robbie, Adrian Sherwood aj.) nebo dubová čtyřka Love Grocer, proměňující skladbu At The Front of The Gates ve svátek úsporného dubu, zatímco krajan Rafal Kolacinski ji pobral daleko rozmáchleji. Duboví průkopníci Zion Train – podle vlastních slov – jako obdivovatelé polské muziky, s taneční chutí nakopli In The Forest aniž by jakkoliv exhibovali s polskou vlajkou v ruce.

Nikdo se nikomu nepletl pod nohy a nehonil si vlastní ego. A všem šlo o jedno: euforicky to rozjet v tanečním klubu. To úplně stačí k upřímnému doporučení.

Jaro / PJ Music