World Music - Malý průvodce světem world music

Young Blood Blues (2010)

Hurray for The Riff Raff

Hurray For The Riff Raff

07.07.2010 | Pokud budeme hledat východiska současné ženské anglické a americké folkové generace, ocitneme se ve dvou zcela rozdílných světech: zatímco Angličanky potkávají ta „nejdrsnější“ dobrodružství maximálně tak v universitních knihovnách, kde lezou po štaflích do nejvyšších pater regálů ukrývajících zaprášené zpěvníky, Američanky si je poctivě, na vlastní kůži odžívají. Představivost o natlučeném životě nepotřebují, opravdové krize jim daly zabrat až by to unesly tlusté romány. Napětí v jejich rozskřípaných písních se proto dá krájet.


Například drsně žalozpěvné šramlovité folkblues Alyndy Lee Segarra připomíná Velvet Underground s banjem.

„Příliš hezkých věcí vás nechá vyměknout,“ tvrdí písničkářka.

Pětadvacetiletá Portorikánka se k žádné universitě ani nepřiblížila - vyšla ze základky. Rodiče nepoznala, v Bronxu ji vychovávala teta se strýcem, mládí prožila mezi punkáči v newyorské Lower East Side a když ji bylo sedmnáct, vzala roha. Dva roky pak křižovala s tuláky načerno v nákladních vlacích po Státech aby skončila v New Orleans. Kamarádi z pouliční kapely ji vrazili do ruky valchu a tak se dostala k hudbě. „Vůbec jsem netušila co si počít s životem a skládání písniček mě pomohlo v sobě udusit chaos,“vysvětlovala, ovšem věřit že se jí to povedlo dá hodně práce, zvlášť když od ní slyšíte zpívat: „Mým nejlepším přítelem na světě je dočista mrtvej mužskej.“

S vlastní skupinou Hurray for The Riff Raff poskládanou z neworleánských muzikantů natočila v roce 2007 debutové album It Don't Mean I Don't Love You. To už hrála na banjo a kytaru zaposlouchaná do jižanského old-time blues s nádechem cajunu, svého oblíbence Bonnie Billy Princeho a osudovosti Ramblin' Jack Elliotta.

Dvojka Young Blood Blues zní drásavěji a syrověji; Hurray for The Riff Raff s akordeonem, trubkou, houslemi, kontrabasem, autoharfou a bicími připomínají pohřební jugband překračující ale občasnou veselostí hranice povinného smutku. Od rozkošné dupárny z country stodoly je to táhne k obyčejné folkové písničce; dokáží ztemnět jakoby doprovázeli prokleté básníky nebo přehodit výhybku do francouzské čtvrti New Orleansu, kde právě kočovná společnost spustila bizarní kabaret. Nikdy nedokáží zrychlit jako náš Traband, ale našincům asi příměr s ním zanedlouho naskočí. Naléhavý, bluesově zarmoucený, jakoby vůbec nikam nespěchající hlas Alyndy to už je vůbec hádanka. Pátráte v paměti odkud se v něm bere tolik poloh a napadají vás nejrůznější jména: Cat Power, Lenka Dusilová, Judy Garland nebo Michelle Shocked.

Neznalost textu tentokrát neomlouvá. Ty melodicky nejodpíchnutější skladby nejsou totiž ani o lásce, štěstí a obloze bez mráčků, odkrývají spíš od života odkoukané závěry: na vrchol koukejte stoupat pomalu a raději u toho nedělejte žádné chyby.

„Já moc dobře vím co dělám, ale stejně jsem v obchodě s potravinami viděla tvého ducha,“ zpívá Alynda v jasném hitu I Know You a nasazuje do hlavy dalšího brouka: inspirací jí byla americká fotografka Francesca Woodman, která stižená depresemi z neuznání spáchala ve třiadvaceti sebevraždu.

Hurray For The Riff Raff

Jiří Moravčík

Odkaz na Myspace.comWWW odkaz

Zpět