Leave Your Sleep (2010)

Natalie Merchant

Nonesuch

07.07.2010 | Je libo zmrzlinu s příchutí mandlí, šunky, sladkých brambor, salámu nebo sušených švestek? A chcete aby vám k tomu hrál Wynton Marsalis, Klezmatics, čínský orchestr, gospelový sbor nebo Hazmat Modine? Můžete si také vybrat styl: pop, cajun reggae, blues, kabaret a klidně třeba i dixieland.

Americká písničkářka Natalie Merchant se po porodu prvorozené dcery Lucie stáhla do ústraní, tak jako když opustila skupinu 10 000 Maniacs, kterou svým andělským hlasem pomohla vytáhnout z anonymity alternativní rockové scény na výsluní. Nápad šťastné matky napsat dceři ukolébavky a zhudebnit lidové říkanky ale nabobtnal do opulentní kolekce písní o dětství určené dospělým.

Z obchodního hlediska se jedná o zvláštní příklad jak čelit krizi hudebního průmyslu: dvojalbum Leave Your Sleep

vyprovozené osmdesáti stránkovou publikací natáčené přes rok s bezmála stopadesátkou muzikantů. Raději nezmiňovat, že přípravy trvaly sedm let, zahrnovaly cesty do anglických universitních archívů a účast literárních vědců, to protože náročné kojení a nedostatek času psát vlastní texty přerostl v hluboký zájem a anglickou a americkou literaturu 19. a 20. století.

Výběr básní ve mně vzbudil zájem dozvědět se o autorech úplně všechno. Ještě nikdy jsem nespolupracovala s mrtvými a cizinci. Ztratila jsem spoustu času tím, že jsem se dívala na jejich fotografie a ptala se: kdo vlastně jste?,“ říká Natalie.

Listujete knížkou, pročítáte životní příběhy v našich zemích méně známých autorů (Nathalia Crane, Eleanor Farjeon,  William Brighty Rands, Charles Causley, Jack Prelutsky), připomínáte si školní výuku ( Robert Louis Stevenson, Robert Graves) a posloucháte písničky, nesplývající v neodlišitelný chumel, vždyť každou z nich s renomovaným producentem Andre Levinem Natalie pojala naprosto odlišně. Možné obavy ze zpívané poezie, běžného posluchače spíš odrazující, zmírnili hitovými melodiemi i v případech, kdy verše svou temnotou mají moc vám zkazit celý den. Nutí vás spíš k tanci – skladbu It Makes A Change ( k Natálii se přidává vokalistka Katell Keineg ) by kupříkladu mohli napsat jak The Mamas & The Papas tak Beatles. A naopak: smutný úděl flašinetářského medvěda z The Dancing Bear doprovázejí hlasy i nástroji The Klezmatics na způsob židovské dumky. Adventures of Isabel do bluegrassu pomůže rozjet americká dívčí trojice Ditty Bops a vše co má jen náznak jazzu, swingu a waitsovského kabaretu si vzali na starosti Marsalis s Hazmat Modine a Medeski, Martin & Wood. Gospel osmdesát let starý sbor Fairfield Four a irské skočné jigy skupina Lúnasa. Když přišlo na  verše o smrti od Lydie Huntley Sigourney, přidává se ke smyčcovému kvartetu flétnista Joseph Fire Crow z indiánského kmene Čejenů a irokézká zpěvačka Jennifer Kreisberg.

„Na každou skladbu jsme měli díky zaneprázdnění hostů pouhý den. Natáčeli jsme je společně bez efektů jako živá kapela, takže znějí tak, jak jsem je psala. Z hezkého pocitu ze života, který se dokáže někdy hodně zamotat, ale slzy vám vždycky pomůže vysušit poezie. A jestli i moje hudba, mohu začít slavit,“ říká Natalie Merchant, jako skladatelka a zpěvačka ve své velikosti srovnatelná s kterýmkoliv z vybraných literátů.

Pro méně náročné posluchače pak připravila o třicet minut kratší stejnojmenný výběr šestnácti skladeb.

Nonesuch