World Music - Malý průvodce světem world music

Shipwrecks & Static (2010)

Inge Thomson

Navigator Records

07.07.2010 | Z obalu na vás kouká mutant Vikinga nebo jakási androidka a údiv je na místě: tohle přece k vizuálně konzervativnímu ostrovnímu folku nesedí. Výstřední je ale i obsah alba: ambientní šumy, elektropípání Kaossilatoru, zvonkohra, abstraktní škrábavé šumy a mírně praštěný dětský hlas; nemluvě o nonsensovém šklebu v textech a podivínství, kdy Inge Thomson snímá zvuk přelévané vody z velké čajové konvice nebo pohyb golfových míčků uvnitř klavíru.


Pokud by takový glitch-pop natočil Kieran Hebden alias Four Tet bylo by ticho po pěšině, ovšem vyhlášená akordeonistka Inge patří k exponentkám skotské tradiční scény ( v současnosti hraje s písničkářkou Karine Polwart) a takové vysmeknutí z převážně akustického žánru od ní vlastně představuje odvážnou zkoušku, co všechno folkaři vydrží; pokud známo stala se první, kdo si na něco takového troufl.

Narodila v hudební rodině na prakticky neobydleném ostrově Fair, ležícím mezi Shetlandy a Orkney kde každý musí spoléhat sám na sebe. Individualismu, tajemno a imaginární fantazie je tedy Inge vlastní, stejně tak odlišnost: „Když jsem byla malá, pouštěl mě dědeček strašlivě nahlas Sibelia, prý abych z něho neměla strach.“

Náznaky klidu před bouří u ní existovaly už předtím: v kapelách Drop The Box, Harem Scarem, koncertování s Bonnie Prince Billym a především ve spolupráci s manželem, anglickým akordeonistou Martinem Greenem a jeho Machine Bandem se zvukem „silné, přesto krásné ranní kocoviny po noci protančené s Frankem Zappou, Astorem Piazzollou a Duke Ellingtonem“.

Elektroakustický propletenec a ztřeštěná obrazotvornost její první vlastní desky Shipwrecks & Static stojí na vnitřní závislosti na  tradiční hudbě, pro posluchače s možností volby: buď starou píseň Girl With The Swan´s Head v elektro úpravě pro Björk přijme nebo se zhrozí. Severská bezútěšnost zřetelně zaznívá také z Marie Celeste a dočteme-li se od Inge, že ráda poslouchá dánskou indie skupinu Efterklang a britského avantgardního elektronika Matthewa Herberta, leccos začíná dávat smysl.

Tucet bizarních skladeb s ní natočil manžel, jinak člen superfolkového tria Lau. K akordeonu si přidal klavír, Moog a přizval experimentálního, takřka metalového kytaristu Toma Cooka (Manni). K hlasu Inge – střídající akordeon s pikovaným banjem -  se často přimyká křehká irská zpěvačka Heidi Talbot a v nádherně zvonivém vyznání lásky How Far ji podpoří skotský písničkář a dudák Rory Cambell.

Na docela jiném folkovém albu by étericismu vokálního experimentu Scoundrel Clouds vzbudil polemiku, u Inge zapadá do přediva jinakosti. Během koncertování v Arménii navštívili s Karin Polwart a jejím bratrem Stevem starověký klášter vytesaný do skály uvnitř s velkou jeskyní. Stáli uprostřed, každý zazpíval náhodnou tóninu a ty se v akusticky vyjímečném prostoru slily do husí kůži nahánějícího chorálu.

Klamné zdání odlidštěnoti z obalu ruší ze všeho nejvíc Cycle, milostný duet Inge s Heidi: „Brzy ráno jste mě svým líbezným hlasem přesvědčil, abych zbytek dne nosila ve svém srdci vaše jméno.“

Inge Thomson nebývalé zčeřila folkové vody, to je jasné.

Navigator Records

Jiří Moravčík

Odkaz na Myspace.comWWW odkaz

Zpět