Alakazam (2010)

Boom Pam

High Fidelity

31.08.2010 | Dejte na klasika, že trocha fyzické námahy by vás dokázala vytáhnout ze sebe sama a zatančete si s izraelskou kapelou Boom Pam na surf rock ze Středomoří rotující v řecko-orientálním kruhu s příchutí Balkánu.

Podlehněte na albu energii obrovské tuby, dvou kytar a metalového bubeníka. A nepokoušejte se přijít na to, co je na tom divného; nebo té hudbě přijít na kloub. Raději se bavte, stojí to fakt za to. Odpůrci krkolomných hudebních teorií teď zřejmě nabíjejí pušky, nicméně s Boom Pam spojovaný Král surf rocku, americký kytarista Dick Dále, svůj napodobovaný styl vystavěl v 60. letech na zkušenostech z mládí: otec pocházel z Libanonu a strýc ho učil hrát na arabskou loutnu oud, takže ať chtěl nebo nechtěl, v jeho surf rocku je to slyšet.

Kytarista od Boom Pam Uzi Feinerman tenhle příběh zná, navíc obdivuje Daleho souputníka, už nežijící  hráčskou legendu Linka Wraye, takže potřebu roztancovávat kluby Tel-Avivu bizarně surfující kytarovou hudbou dokáže vysvětlit; a přidává pádný důvod: „V Izraeli existuje velké množství smutných písní a nám to začalo lézt na nervy.“

Boom Pam existují od roku 2003, debut jim pomáhal produkovat DJ Shantel, na druhém albu Puerto Rican Nights zpíval Tomer Yosef od Balkan Beat Box a mají za sebou úspěšná vystoupení na WOMEXU nebo SXSW v americkém Austinu a tudíž našlápnuto do světa.

Vzájemné středomomořské opylování nemělo nikdy daná pravidla; průběh jamovaní v přístavních krčmách se naplánovat zkrátka nedá a Boom Pam na tom staví: z ladného kytarového surfování (nasazují také banjo) se bleskově převléknou v rafinovaně uhozenou balkánskou dechovkovou mašinu nebo ne zrovna košér klezmer metalisty; ohnivé turecké a řecké tance naládují jazzovým sólem tuby a syté hlasy zpívajících kytaristů si srandovní angličtinou říkají o angažmá ve spaghetti westernu. Jinak převážně instrumentální album neláká na guláš se šesti, Boom Pam servírují křehký středomořský salát do něhož ale kdosi zamíchal i kaktusy a žraločí zuby. Tím se nicméně nenechte vyvést z míry. Svižní plážoví kluci z Izraele mají hlavně smysl pro humor.

High Fidelity