Volta (2011)

Xosé Manuel Budiño

Falcatruada

09.06.2011 | Kdo ho zažil s početnou kapelou na koncertě, a jistě si vzpomene, že se přitom musel pořád něčeho držet, tomu naskočí obrázky ze strhujícího show samy. Komu se nepoštěstilo, má k dispozici přiloženou video verzi.

Dudáci z Galicie a Asturie neměli na keltské scéně nikdy málem konkurenci: prsty jim po píšťale kmitaly rychlostí mistrů světa v těsnopisu; Irové se Skoty melodicky trhali srdce, Galicijčané se střemhlav vrhali do útoku a nechávali za sebou padlé publikum. Žádné pro nic za nic: tak je to odmalička učili; i třeba z toho důvodu, že k dudákům u nich vždycky neodmyslitelně patřily ekipy bubeníků.

Když mysticky nadýchaní Kelti začali svého času spoustě lidem lézt na nervy a korunu tomu všemu nasadila vlezlá Enya, zaduněli technem Afrocelts s Martynem Benettem a Galacijčanům se ulevilo. Dudáci Carlos Núněz, Hevia a Budiño v tu ránu zdůraznili bubny elektronikou, klávesami, bigbítovými kytarami a vášnivými, míněno opravdu vášnivými, na způsob flamenca a v domácí tradici pandereitas emotivními hlasy a nastal okamžik pravdy:  ukázalo se, že s Iry, Skoty nebo Bretaňci toho vlastně moc společného nemají. Kouzlo keltského bratření, k němuž samozřejmě zpočátku přispěli i sami Galicijčané zničehonic splasklo a Xosé Manuel Budiño se vydal po stopách galicijské diaspory do Afriky, Brazílie a na Kubu. Přestal být výhradním tradicionalistou, pustil se do skládání, přiznal se k popu a pompéznosti po vzoru Dan Ar Braze. Zvukově zhutněl, s pěti bubeníky a elektrobeaty nabral na síle a začalo se mu prášit za kočárem. Na koncertech za sebou promítá abstraktní obrazce i filmy, vše nasvíceno sofistikovanou baterií světel.

Živák představuje sběr z předcházejících třech prvotřídních Budiñových alb. Natočeno na slavném festivale Do Mundo Celta v galicijském městě Ortigueira, zatímco videoverze mapuje dudákovo spanilé turné po čtyřech kontinentech a zachycuje při společném hraní s Kepou Junkera, Mercedes Peón, Xoélem Lópezem a skotskou skupinou Capercaillie.

Vřele doporučuji všem příznivcům moderním galicijské hudby zbavené protivné keltské nálepky .

Falcatruada