Orientation (2005)

Thione Seck

Sterns Africa

20.06.2011 | Pozoruhodná podobnost s hudebním konceptem alba Egypt zpěvákova krajana Youssou N´Doura může budit dojem, jako by se Thione Seck vydal tou nejsnadnější cestou.

Přestože je o něm známo, že k arabské a indické hudbě tíhnul odjakživa, teprve N´Dourův úspěch mu měl dodat odvahy se k tomu takhle veřejně přiznat. Není tomu tak. A Seckovi dozajista krvácelo srdce, když musel sledovat, jak se všichni mohou z Egypta zbláznit, zatímco na jeho hotové Orientation  od roku 2000 skrze licenční problémy padá v regálu prach.

Ačkoliv senegalské pěvce Youssou N´Doura, Baaba Maala či Cheikha Lo zná úplně každý, Thione Seck, bývalá hvězda legendárního orchestru Orchestra Baobab, postává skromně za nimi. Což pochopitelně ještě nic neznamená, jeho hlas dokáže ohromit úplně stejně.

Pochází z vážené wolofské griotské rodiny, takže hudba mu byla dána do vínku odmalička. Vedle N´Doura je považován za významného tvůrce ohnivě rytmického senegalského stylu mbalax, do kterého ovšem od počátku zlehka zanášel své hudební lásky zděděné po otci:  hudba súfijů, hlasy muezzínů, bollywoodské filmy se slavnými indickými zpěváky a ze všeho nejvíc egyptské superhvězdy Abdela Halima Naveze a uctívanou bohyni Oum Kalthoum. Tyto vlivy se v jeho hudbě – někdy náznakově, jindy odvážně – vždy objevovaly. Překvapení, že na Orientation spolupracoval s prvotřídními egyptskými a indickými hudebníky není tedy na místě. S producenty  Ibrahimem Syllou a Francoisem Brentem (se Salifem Keitou  v 80. letech natočili mezníkové album Soro) se za nimi rozjeli do Madrasu, Káhiry i Paříže. Mimořádné album, na němž nechybí Západoafričané působí nesmírně svobodně, v textech až básnicky. Bujné egyptské smyčce, senegalský mbalax, indická tabla a zpěvákův překrásný vemlouvavý hlas ve svém duchovním vyznění místy překonávají zážitek z N´Dourova Egypta. A to už je co říct.

„Jedná se drahokam a proto s ním tak zacházejme,“ praví jedna z nadšených recenzí na album, které se bezpochyby zařadí mezi důležité milníky novodobé západoafrické hudby.

Sterns Africa

Odkaz na Myspace.com