From Night To the Edge of Day

Azam Ali

Six Degrees

27.10.2011 | Ukolébavka jako sociální zpráva dospělým

Naše vnímání ukolébavek je postaveno na zpěvu pro brzké usnutí, případně projevu lásky, vyjádření citů. V muslimském prostředí jsou ale také zdrojem poznání historie národa; úvodem do života otevírajícího se před dítětem, slabikářem kultury a morálky.

První noc po narození syna zůstala íránská zpěvačka Azam Ali celou vzhůru a z přetlaku emocí se vyzpívala: už tehdy její ukolébavky protkal smutek z nuceného exilu a obecné přání, aby dítě mohlo vyrůstat v daleko spokojenějším světě. Po třech letech pak vzniklo velmi osobní, melanchonií zasažené album zahrnující písně národů postižených etnickými a válečnými konflikty: íránských a tureckých Kurdů, Azeris, Tádžiků nebo Palestinců.

„Byla jsem smutná z toho, že se můj syn narodil daleko od domova, že prozatím není možné, aby poznal zemi svých rodičů. Album patří nevinným dětem ze všech koutů světa, které osud nedobrovolně odtrhl od domova. Natočila jsem ho jako sociální zprávu určenou také dospělým,“ vysvětlila Azam Ali a na obale uvádí anglické překlady textů.

S manželem multiinstrumentalistou, specialistou na nejrůznější středověké strunné nástroje Loga Ramin Torkianem dnes žijí ve Spojených státech, kde s americkým programátorem Carminem Rizzo tvoří trio Niyaz. Zpěvačka a hráčka na santur (perský cimbál) Azam Ali se narodila v Íránu, do jedenácti let žila v Indii a vystudovala perskou hudbu. Známe ji také z dua Vas, kdy je s perkusistou Gregem Ellisem přirovnávali k alternativním Dead Can Dance a spolupracovala s Mickey Hartem, členy King Crimson, Kodo, Mercanem Dede a stala se hlasem mnoha filmů; vedle toho natáčela i vlastní desky.

Kulturní různorodost From Night To the Edge of Day  nevnímáte, jazykové přeskoky z farsí do kurdských a íránských dialektů vám v hudebně snivě vláčném toku rovněž splynou s melodiemi, v nichž se velebný, do šíře se rozpínající hlas Azam se stává dalším nástrojem v nádherné zvukové paletě tvořené Torkianovými loutnami, smyčci, perkusemi a drony Carmina Rizzo.

Z deseti skladbového, převážně akustického a posluchače doslova pohlcujícího alba není těžké vypíchnout vrchol: píseň Faith pro Azim složil a ve studiu s ní nazpíval světoznámý palestinský hráč na loutnu oud Naser Musa.

Six Degrees