Kaushiki (2007)

Kaushiki Chakrabarty

Sense World Music

10.12.2012 | Vítězka prestižní BBC Awards for World Music za rok 2005. Nejzářivější mladý pěvecký zázrak současné Indie požehnaný podivuhodným talentem, oceňovaný nejpřednějšími indickými umělci.

Dcera respektovaného zpěváka a učitele Pandit Ajoy Chakrabartyho a jeho ženy Chandny, od dvou let udivující talentem zapamatovat si a následně přezpívat náročné ragy. Jejím prvním učitelem byla matka, od deseti už ale coby nejmladší žák pokračovala ve studiích u slavného bengálského pedagoga guru Jnan Prakash Ghoshe. Znamenalo to projít velmi intenzivní formou výuky založené na intelektuální a duchovní spřízněnosti s učitelem a spočívající v přejímání jeho umění. Indická hudba nezná noty, předpokladem je proto  usilovný mnohahodinový denní trénink z něhož později Kaushiki čerpala při vlastním přístupu k hinduistickým improvizačním stylům khyal a thumri. Ještě během výuky začala na koncertech doprovázet svého otce s nímž vystupovala po celém světě po boku mnoha vynikajících hudebníků a zpěváků. „Moje hudba je tak bohatá a různorodá, že vám nikdy nemůže přijít jako jednotvárná. Zprvu se vám zdá, že je obtížné se na ni soustředit, po chvíli pozorného poslechu ovšem zjistíte, jak vás do sebe vtahuje a začínáte objevovat její krásu.“

Svůdně expresivním hlasem Kaushiki dokazuje, že Západnímu světu tak zdánlivě nepřístupná indická klasická hudba může znít jako něco velmi duchovně blízkého.

S deskou Pure si vydobyla značný respekt, stvrzený ale tímto trojalbem Kaushiki, na němž ji doprovází otec a hudebníci na tradiční nástroje. V souvislosti s vydáním této částečně živé nahrávky Kaushiki Chakrabarty uvedla: „Indická hudba nemůže na rozdíl od zpěváků nikdy zestárnout.“

Sense World Music