Troubles (2013)

Dirtmusic

Glitterbeat Records

12.01.2014 | Dravý afro-elektrorock Dirtmusic sice má převážně taneční kontext, protéká jím nicméně napětí, mírový apel a rozčarování. V temně strašidelné, od jamajského reggaemana Keitha Hudsona převzaté skladbě Troubles vyjádřeno málem caveovským slovníkem: "Ráno jsem vstal a první koho potkal byl ďábel."

Pozvat do klubu Moffou patřícímu Salifu Keitovi Tuaregy jak jistě uznáte nešlo, v Bamako by je dav s největší pravděpodobností zlynčoval, Dirtmusic proto oslovili Malijčany z okruhu labelu Glitterbeat: zpěváka a kytaristu afrobeatového zaměření Beno Zabo, Samba Tourého, muzikanty jejich doprovodných ansámblů a dvě zpěvačky od nichž se už delší dobu mluví. Virginia Dembele v elektro dubové Wa Nazu dokazuje, proč si ji vybrala do sboru Rokia Traoré a Aminatu Wassidje Traoré žádající o mír pro zemi hlasem strhává v afrofunkové La Paix, dotažené skvělými Eckmanovými kytarovými sóly. Pro zpívajícího hráče na jednostrunné housle soku Zoumana Tereta nachystal Hugo Race ambientní podklad, včetně pouličních zvuků a God Is A Mystery rytmicky ovládá také Eckmanova baskytara.

Za okny klubu vřela ulice otázkami a zmatky, obyvatelé Bamako čekali na to nejhorší a Dirtmusic umožnili Samba Tourému vybuchnout v hněvu: Wa Ya You doslova paralyzuje zpěvákovou naléhavostí, temným bubnováním, úpěním soku a zvukovou psychedelií. Ze zhudebněné imaginace vzteklého zoufalství vůbec neplyne počáteční natáčecí scénář Dirtmusic: "hrát a hrát dokud se něco nestane". Album Troubles si i přes stylové a jazykové odlišnosti jednotlivých skladeb drží celistvý charakter. I ty, v nichž neokázale drží prim Race s Eckmanem, z něho nevyčnívají, oběma rockerům a programátorům se podařilo hodit na hřiště míč o který se zbytek jamujících neporval, naopak, jako tým toužící po vítěztsví s ním utíkal k bráně a její strážce pak neměl šanci. Přispěl k tomu také náš Milan Cimfe: album se totiž částečně mixovalo ve Studiu Sono.

Glitterbeat Records