Gach Sgeul - Every Story(2013)

Julie Fowlis

Machair Records

26.05.2014 | Vrchol tvorby Julie Fowlis.

Pochází ze skotského souostroví Vnější Hebridy kde se dodnes mluví starobylou skotskou gaelštinou, zbytku světa nesrozumitelným jazykem, který i přes snahu skotské vlády používá stále méně lidí. Za rozhodnutím Julie Fowlis nazpívat i nové album výhradně v gaelštině tedy nehledejme jen výraz národní hrdosti, ale i snahu přimět mladou generaci k výuce. Vzor by v ní mohla mít: Julie je dnes považována za nejznámější gaelskou zpěvačku. Tedy z pohledu globálního úspěchu. Její hlas zní v oscarovém animovaném filmu Rebelka, kam si ji skotský skladatel Patrick Doyle osobně vyžádal a během ceremoniálu prestižního americko-evropského golfového klání Rydec Cup ji v přímém televizním přenosu mohlo v roce 2012 slyšet na půl miliardy lidí celé planety. Vždy v gaelštině. Sama ale přiznává, že se odjakživa setkává s názorem, že ohledně své kariéry by pro ní bylo snazší zpívat anglicky. "Nemyslím si, že bych to měla posluchačům zjednodušovat a přistoupit na to, že se bojí riskovat poslouchat podivně znějící jazyk, protože gaelština je nejen můj rodný jazyk, ale podstatná součást mé identity," odpověděla jim Julie Fowlis, držitelka několika folkových cen radia BBC sklízející za svá alba nadšené recenze.

Okolo Julie  se vždy těsnala  skotská a irská hudební smetánka. Manžel multiinstrumentalista Eamon Doorley, houslista Duncan Chisholm , kytarista Tony Byrne, a členové skotské kapely Capercaillie Donald Shaw, Mike McGoldrick nebo Ewen Vernal. Do jednoho se objevili také na novém albu, vydaném s rozsáhlou textovou přílohou obsahující historii tradičních písni z Vnějších Hebrid a překlady do angličtiny.

"Album obsahuje staré písně a legendy, protože mám štěstí, že pocházím z místa, kde vyprávění a sdílení příběhů a zpívání písní není jen národní zábavou, ale především způsobem jak se dozvědět kdo jsme a odkud jsme přišli. Pomáhají nám formovat naši identitu a dodávají nám pocit výjimečnosti. Dokáží nás rozesmát, rozplakat a dodat morální podporu," vysvětlila Julie Fowlis.

Prošlapané a jednou vytyčené cesty se zdají být samozřejmé, po nich ovšem skotská zpěvačka a hudebnice.  Puirt-a-beul tedy mouth music  je unikátní ostrovní způsob nedoprovázeného zpěvu, který ale Julie, podobně jako irský zpěvák Iarla O´Lionáird, převedla do moderní doby s doprovodem. Mouth music představuje v podstatě rytmicky náročnou instrumentální hudbu, kdy perkuse nahrazuje nonsensové spojení slov a Julie ji zvládá i na novém album mistrovským způsobem. Platí to i pro její zpěv jímavých balad. Posloucháme vrchol tvorby Julie Fowlis.

Machair Records