Beware The Fetish (2014)

Kasai Allstars

Crammed Disc

25.01.2015 | Jedna z nejčastějších rad určená rockerům, platí také pro dvojalbum konžských Kasai Allstars: hlasitost na maximum.

Cílem té tranzovní hudby a extatických vokálů není vás ukolébat, ale divoce roztančit; odpoutat od každodenních strastí, za které podle Konžanů může vzývání fetišů.

Jako vždy u nového dílu série Congotronics labelu Crammed Disc, nastává v médiích rozruch nad "strašidelně avantgardním" zvukem a potřeba, přestože pochopitelná, zkoumat ho v západním kontextu nebo ho do něho rovnou zanášet. Tomu belgický producent Vincent Kenis rozumí, ani on v roce 2008, kdy skupině pomohl natočit debut In the 7th Moon, The Chief Turned Into a Swimming Fish and Ate the Head of His Enemy By Magic, netušil, jakého "afrického futuristického džina" z láhve vypouští. Uznává ale, že hudba Kasai Allstars zní až podezřele blízko našemu vnímání rockového experimentu, přesto je od něho dalece vzdálená.

Radikální zvuk konžského trad-modern podle něho nespočívá v ničem jiném, než v zapojení akustických nástrojů do obskurních DIY zesilovačů a vědomí faktu, že drnkací skříňka likembe zní jinak než elektrická kytara. Kasai zůstávají v souladu s tradiční hudbou svých předků, přizpůsobili ji ale novému prostředí - s nutností být v pouličním hluku  metropole Kinshasy slyšet - a primitivním, zvuk deformujícím PA systémům s nařezanými membránami, přes které znějí dřevěné balafony, likembe, bubny nebo obří basový vak lokombe samozřejmě úplně jinak.  Tedy jakápak avantgarda, pouhopouhá znouzectnost, způsob jakým se původně vesnická hudbě uprostřed afrických měst proměňuje v nové styly už dlouhá desetiletí.

Šestnáct hudebníků a zpěváků pěti etnik  pochází z regionu Kasai a Vincent Kenis je objevil na ulici Kinshasy kde hráli v různých skupinách. O nějaké společné zpočátku nechtěli ani slyšet, tolik se od sebe jazyky, kulturními zvyky a hudebně lišili, vyznávali rozdílné druhy magie a v minulosti proti sobě mnohokrát i válčili. S vidinou výdělku se ale nechali Kenisem přesvědčit: každá z etnicky rozdílných skupin vyslala do Kasai Allstars své zástupce, čímž vznikl hudební unikát, do něhož vložili svůj díl také kytaristé hrající soukous, tedy konžskou rumbu - viz skladba He Who Makes Bush Fires For Oothers. Na struny kytar přitom drnkají jako na kovové jazýčky likembe.

Dvojalbum dokazuje, že Kasai Allstars mezinárodní úspěchy i častější konfrontace se Západem na syrovosti nic neubraly. Ani tentokrát se Vincent Kenis neuchýlil k postprodukci: vše ve dvanácti strhujících skladbách slyšíme je původní. A pokud k nějaké změně došlo, tak u hostů: natáčení se totiž zúčastnili členové skupin Basokin, Sankayi, Masanka nebo Dibua Dietu, tedy ansámblů z Kinhasy, ze kterých kdysi Kasai Allstars vznikli.

Texty skladeb oscilují mezi tradičními kmenovými moudry, obřadní rituální magii a aktuálními sociálními komentáři.

Beware The Fetish  provází nadšení. I když, jak se píše na obalu, patří pouze otrlým. To ale posuďte sami.

Crammed Disc