The Deepest Lake (2014)

Dengue Fever

Tuk Tuk Records

10.04.2015 | Kalifornská skupina Dengue Fever pomáhá od roku 2001 restarovat kambodžskou popmusic totálně zničenou během vlády Rudých Khmerů. Od revivalu její zlaté rockové éry z let 1960-1970 ale Dengue Fever postupně přešli k vlastní tvorbě a skladby z nového alba proto rezonují vlivy afrobeatu, hip hopu a indie rocku.

Charismatický a liberální vládce Norodom Sihanouk v éře 1953-1970 otevřel Kambodžu moderním západním vlivům. Hlavní město Phnompenh proměnil v bující think tank, v němž se propojila starověká vesnická hudební tradice se západní popmusic. Kambodžský pop rockový koktejl vznikal postupně a neměl jako jinde charakter generační rebelie, nýbrž soundtracku uměleckých a společenských proměn. Nejvýrazněji do něho zasáhla americká vojenská rádia: nové kambodžské hudební hvězdy z vysílání postupně přebíraly britskou invazi Beatles a Rolling Stones a později americkou rockovou revoluci 60. let, soul z Motownu, blues a country.

Do převzatých amerických a britských hitů zpěváci vložili khmerské texty a vysoké hlasy zpěváků. Půjčovalo se bez omezení a v nadšení z toho, co všechno lze s hudbou provádět. Elektrické kytary, saxofony a klávesy vyluzovaly drsně bzučivý garážový zvuk, až k neuvěření blízký západní psychedelické rockové destrukci. Kambodža tehdy představovala naprosto nekonvenční, kreativními nápady třaskající hudební laboratoř. Když v roce 1975 Rudí Khmerové zemi ovládli, mezi prvními vyvraždili většinu zpěváků a muzikantů, zničili hudební archívy, veškeré dostupné nahrávky, notové zápisy a rádiové pořady. Kambodžská hudba přestala existovat. To, co se z ní dochovalo pochází z královských sbírek, ze země propašovaných desek a kazet ukrytých s nasazením života.

Některé se v roce 1997 dostaly do rukou po Kambodži cestujícího amerického muzikanta Ethana Holtzmana a ten se po návratu domů spolu s bratrem Zacem rozhodl založit skupinu Dengue Fever, postavenou na surf-rockových verzích skladeb kambodžských hvězd. Punc všemu dodala v khmerštině zpívající kambodžská emigrantka Chhom Nimol, čirou náhodou na losangelském Long Beach objevená karaoke zpěvačka.

Celosvětově úspěšné třetí album Venus In Earth vydali Dengue Fever v roce 2008 na Gabrielově labelu Real World a zájem o zlatou éru kambodžského rocku tím začal stoupat. Souběžně s postupným vydáváním archívních nahrávek nežijících kambodžských hudebních ikon.

Nové album The Deepest Lake už tak výrazně nestojí na revivalistickém přístupu. "Staré skladby pro nás byly odrazovým můstkem. Začínali jsme jako kambodžská rocková skupina, teď nastal čas začít psát  o tom, co cítíme sami," řekl Zac Holtzman.

Zpěvačka Chhom Nimol sice pořád upřednostňuje khmerštinu a Dengue Fever se drží svého proslaveného psychedelicko surf-rockového zvuku, nově do něho ale vsouvají afrobeat, latinsko-americké rytmy, hip hop a R&B. Reminiscenci na kambodžskou minulost pak vystřídaly humornější texty a příběhy z koncertních cest po Sibiři nebo Spojených státech.

Tuk Tuk Records