Bamako Today (2014)

BKO Quintet

Buda Musique

14.08.2015 | Pekelně strhující afrofunkové groove.

Sami Malijčané by se k takovému kroku neodhodlali: až dobře mají na paměti, že některé věci by se měly nechat tak jak jsou. Ač se jedná o hudební komunity, mandinští grioti se nikdy nepletli do řemesla lovcům z historického kraje Wassoulou, ležícím mezi Mali, Guineou a Pobřežím slonoviny. Už z podstaty: griotské kronikářství a spjatost s královským dvory, jsou přece jenom dost vzdálené lovu, přírodnímu léčitelství, ovládání pralesních  duchů a mysticismem dodnes existujícího tajemného loveckého bratrstva. S nápadem propojit tranzovní donso hudbu z Wassoulou s griotskou epičností musel přijít na staletí udržovaný odstup nevěřící francouzský  bubeník Aymeric Krol v nové skupině BKO Quintet. Souběh harfy donsongoni s loutnou ngoni zní opravdu dráždivě a v Mali se najde málo lidí, co by si na podobný případ vzpomnělo. Přestože ale Krol tvrdí, že jedná o bezprecedentní pokus, úplně pravda to není, nebo tak napůl: loveckou hudbu z Wassoulou propojil s griotskou mande music předtím už několikrát Salif Keita.

K naprosté revoluci došlo rovněž  v 50. letech minulého století: posvátnou loveckou harfu donsongoni  Alata Bruylaye Aidini zjednodušil a upravil na kamalengoni,  „harfu mladých“ a symbol hudební revolty.

Z lovecké hudby se v tu chvíli stala vlastně malijská popmusic. Získala ohromnou popularitu. Hráli ji mladí lidé, kteří neměli s bratrstvem nic společného. Nezpívali postaru o zvířatech a přírodním spiritualismu, nýbrž o lásce, sexu a životě ve městě. Lovecká hudba dostala úplně jiný ráz, takže se jí věnovaly i holky, například Oumou Sangare, což dříve absolutně nepřipadalo v úvahu. Stala se skutečně hudbou mladých, základem moderní malijské hudby. Co se týká mne, ani já k ní nepřistupuji ortodoxně, vycházím ale z jejího ducha,“ řekl během své návštěvy v Čechách malijský kytarista Habib Koité, přispívající rovněž často ke zmatení hudebních jazyků, na které nyní navazuje Aymeric Krol.

Do Mali přijel studovat hru na buben djembe v roce 2001 a lepšího učitele, než Ibrahima Sarra si nemohl vybrat. O deset let  později a mnoha bubenických projektech, dvojice přichází s nápadem přibrat zpívajícího Ntaly Diakitého s loveckou harfou donsongoni, Abdoulaye Koného s ngoni, bubnujícího zpěváka Fassara Sack a pustit s v BKO Quintetu do odvážného experimentu. Zkontaktováním dvou sociálně a kulturně rozdílných společností to ale pro Krola neskončilo: pekelně strhující afrofunkové groove na debutovém albu Bamako Today prořezávají emotivní vokály, "rockové" riffy dvou elektricky zesílených starobylých nástrojů a hybridní bicí Krolova souprava.

"Říkám tomu Trad Actual Malian Sound, protože jsem pracoval se západním zvukovým formátem, oslovující rockové publikum," vysvětlil Krol. Ve Francii natočené album pak produkoval David Kiledjian (Tigran Hamasyan) a hostují na něm kytarista Julien Raulet (The Afrorockers, Tony Allen) a anglický zpívající Piers Faccini (Rokia Traore, Ibrahim Maalouf), prolamující ve skladbě Donsolu hlas málem jako David Byrne.

Pro BKO Quintet - BKO je označení letiště v Bamako - platí, že čerstvý přístup si vyžaduje vlastní hudbu, pouze několik skladeb proto využívá tradiční poezii. Pomineme-li Krolovu odvahu k nepatřičné kombinaci, žádný trakař, lidově řečeno, nevymyslel: dávno před ním připomínal rockera malijský hráč na elektrifikovanou koru Ba Cissoko a BKO Quintet na něho evidentně navazují. Což nebrání tomu, abychom z jejich extatických rytmů a fenomenálního hráčství na starobylé nástroje nezůstali opaření. Tenhle Trad Actual Malian Sound má určitě sílu semknout posluchače malijské hudby s vnímavými rockery.

Buda Musique