7 (2015)

Jan Hrubý & Kukulín

Indies Happy Trails

14.08.2015 | Cestou na Balkán.

Houslový divous od roku 1975 zásadně ovlivňuje domácí rockovou a folkovou scénu. Nejvíce je známý z řad skupin ETC Vladimíra Mišíka, Framus Five Michala Prokopa a z Blues Bandu Luboše Andršta. Spolupracoval s celou řadou dalších hudebníků a zpěváků a vedle toho se autorsky výrazně profiloval na vlastních nahrávkách. Jako sólista nebo se skupinou Kukulín. Na tu ale pro zaneprázdnění dost zapomínal, vždyť od jejich poslední desky uplynulo dlouhých dvanáct let. Vedle Jana Hrubého do ní patří multiinstrumentalista Jan Kolář a hráč na akordeon Ruda Hálek. Nyní k nim přibyl také irský harfeník Sean Barry, který na jinak instrumentálním albu 7 zpívá ve svých dvou skladbách.

Na předchozích deskách směřoval Jan Hrubý vždy na západ, unešený hudbou z britských ostrovů  a dílem anglického spisovatele  J. R. R. Tolkiena. Teď se ale houslista se svými spoluhráči vydává překvapivě na východ a novému albu dominuje rozsáhlá trojdílná suita Tenkrát na Balkáně z pera Jana Koláře, doplněná převzatou makedonskou lidovou písničkou Antice. Velký znalec irské hudby Jan Hrubý tím připomíná dávné výpravy irského hudebníka Andy Irvineho na Balkán, ze kterých v roce 1992 vzešlo jeho přelomové album East Wind. V tom samém, kdy Jan Hrubý vydal svůj debut Cesta na severozápad.

Album nazvané číslovkou sedm občas připomíná soundtrack k výpravnému historickému filmu, což s ohledem na Hrubého předchozí až symfonicky rozmáchlé nahrávky a skládání pro film dává smysl. Proto nepřekvapuje, že na něj zařadil Hrubý také ústřední hudební téma z amerického filmu Poslední Mohykán, od britského skladatele Trevora Jonese. Mimochodem, film byl také natočen v roce 1992, takže to už lze těžko považovat ze strany milovníka tajemna Jana Hrubého za náhodu.

Do studia si členové Kukulína pozvali několik hostů: violoncellistu Jaroslava Ondráčka, hráče na irské dudy Dana Vališe, mandolínistu Radima Zenkla a první část suity Ruslan a Goran rozsvěcuje vokál Kateřiny Podholové. Na majestátně i energicky znějícím albu znějí také mohutné sbory.

Indies Happy Trails