Atlantic Beat Mad'in Portugal (2015)

OqueStrada

Jaro Medien

14.08.2015 | Portugalskou skupinu OqueStrada, což je složenina ze slov orchestr a cesta, založila v roce 2001 v Lisabonu charismatická zpěvačka Marta Miranda, z jejíchž gest a pohybu na podiu a rozpustilého hlasu prosvěcuje divadelní minulost.

Spolu s kytaristou João Lima a Jean-Marc Pablo, francouzským hráče na unikátní jednostrunný basový nástroj contra-bacia, vymysleli nekonvenční akustickou hudbu, které říkají tasca beat, podle oblíbených portugalských hospůdek.

Zanesli do ní fado, šansony, folkové písničky, kapverdské morny a africké a brazilské rytmy. Zkrátka inspirace pochycené v lisabonském přístavu. A hezky si to spočítali: 100% volnosti, 200% humoru a 300% geniality.

OqueStrada teatrálnost národního stylu fado drze nabourala uštěpačným humorem a nebojácným odhodláním pobratřit melancholii fado s vitální vášnivostí francouzského bal-musette, roztančených písní bez nichž si nelze – podobně jako bez šansonu – představit pařížské ulice a kabarety. V tom je OqueStrada jedinečná a pokud je třeba její hudbu výstižně charakterizovat, nejvíc se nabízí rozpustilost.

Skupina dlouho po svém založení objížděla Portugalsko, vystupovala na vesnických tržištích, v tascas pro pár lidí, lokálních přehlídkách a malých divadlech. Kopie nahrávek se přitom šířily mezi posluchači jako pečlivě udržované tajemství. Vše změnilo, když OqueStrada triumfálně ovládla Lisabon. Doslova kultovní status kapely v Portugalsku a Francii podpořilo velmi úspěšné debutové album TascaBeat vydané v roce 2009.  OqueStrada se okamžitě stala ozdobou významných festivalů a tři roky později vystupovala v norském Oslu při předávání Nobelovy ceny míru.

Třetí album které vyšlo loni na podzim, dostalo název Atlantic Beat Mad'in Portugal. Od dvou předešlých se liší snad jen větším rozhledem po transatlantických vlivech, ve své podstatě ale zůstává OqueStrada stejná. Veselí střídá melancholie fado, posmutnělé písničky přecházejí do tanečních variací bossa nova nebo reggae. Vše znovu podtrženo vynikajícími spoluhráči, především akordeonistkou Marinou Henriques, brazilským kytaristou André Bahia a trumpetistou Mosésem Fernandesem. Hudební koktejl OqueStrady si tak nadále udržuje svou neodolatelnost.

Jaro Medien