Music You've Never Heard (2015)

The Rough Guide To The Best Arabic

World Music Network

30.11.2015 | Arabský svět zahrnuje dvaadvacet zemí, táhnoucích se po celém Blízkém východě až k severní Africe. Tamní hudba patří mezi světové kulturní klenoty a nesmírně silně ovlivnila hudební vývoj na Západě.

Ostatně západní hudebníci jsou už od 60. let hudbou z Blízkého východu fascinováni, připomeňme návštěvy Jimiho Hendrixe a Rolling Stones v Maroku a vztah k severoafrické hudbě dávají celoživotně najevo Robert Plant s Peterem Gabrielem. A naopak, vzájemné kontakty se Západem pomohly vzniku moderní arabské hudby. Ne ve všech blízkovýchodních státech je svobodná hudební tvorba samozřejmostí: například v Saudské Arábii nebo Íránu nadále částečně podléhá přísnému dohledu islámských duchovních. Spousta arabských umělců je také dodnes vystavena nebezpečí islámských fundamentalistů, takže žijí v Evropě nebo ve Spojených státech, kde se z nich stali globální hvězdy. Jistě znáte Khaleda, Rachida Tahu nebo  už nežijící egyptskou zpěvačku Oum Kalthoum. Tak obrovský hudební region není možné obsáhnout, protože tu bez přestání vzniká spousta nových hudebních odnoží, arabská hudba se vydává moderní jazzovou, elektronickou a rockovou cestou a existuje tu celá řada lokálních nahrávek o nichž nemáme ani tušení, protože jsou určené pro místní potřebu. Vlivné vydavatelství World Music Network nedávno nabídlo kompilační album představující dosud neznámé umělce a my tak do tohoto hudebního podhoubí zahrnující arabskou diasporu můžeme nahlédnout.

Palestinská  skupina Chalas, což v arabštině znamená dost, patří k průkopníkům  rockové a metalové fúze s tradiční hudbou Blízkého východu. "Hledáme inspiraci v klasickém arabském repertoáru a nemilosrdně ho vystavujeme rockovým vlivům," tvrdí členové skupiny Chalas, známé také jako Arabský rockový orchestr.

Izraelská zpěvačka Limor Oved má syrsko-libanonský původ a zeměpisně neurčená je i její hudba zahrnující vlivy z Izraele, severní Afriky, Řecka a sefardské kultury. Ve skladbě Baruch She'asani Isha, řekněme něco jako Požehnání být ženou, zpívá Limor Ovedo o ochraně ženských práv ve společnosti.

World Music Network