Change (2015)

N´Faly Kouyaté

Namunogroup

25.12.2015 | Dříve či později si musíme uvědomit svou zodpovědnost za dění ve světě - prostě proto, že bez nutných změn nás nečeká nic dobrého, tvrdí guinejský zpěvák a hráč na koru N´Faly Kouyaté. "Změna přitom začíná u nás samých. A než řeknete, že sousedův chodník je špinavý, zameťte si ten svůj," zpívá na novém albu, kombinující taneční afropop se silnými společenskými apely.

Role západoafrických griotů je až příliš často redukována pouze na hudbu, ta ale byla odjakživa hlavně prostředníkem ke sdělení zpráv, důležitých rad a mírových poselství. Grioti, jejichž autorita měla mezi lidmi a vládci po staletí obrovskou váhu, dokázali svými eposy zabránit sousedským sporům i válkám. I dnes zůstávají moderní grioti vlivnými komentátory dění: reagují písněmi, které mají na africkou společnost značný dopad a na pozoru se před nimi mají i politici, mimochodem v současnosti  nejčastější cíl hudebníků. "Pokud si uvědomíte, že vaše mlčení nadělá méně škod než kdybyste mluvili, pak je lepší být zticha," naráží N´Faly Kouyaté na albu Change na některá neuvážená, populisticky zabarvená politická prohlášení vedoucí k násilí. A v nekompromisním elektrotranzu skladby Dominimba se do afrických vládců opřel ještě důrazněji: zpívá v ní o zneužívání moci, médií a do očí bijícím obohacování z veřejných financí.

Kouyaté reaguje také aktuální bolest: imigraci, podpořenou v Africe názorem, že v Evropě roste zelenější tráva. "Nemyslete si, že na Západě je život jen růžový. Snažíte se hledat štěstí jinde, takže nevidíte, kolik bohatství nás obklopuje v Africe," zpívá Koyaté ve skladbě Paradise.

Čtyřicetiletý N´Faly Kouyaté pochází z váženého guinejského rodu a prošel mnohaletou důkladnou griotskou průpravou.  V roce 1994 obdržel od belgické vlády stipendium a odjel studovat hudbu do Bruselu, kde dodnes se svou ženou Muriel Finet žijí a vedou neziskovou organizaci Namunkanda (Defense of the Culture). Postavou nepřehlédnutelného Kouyatého dobře známe coby elitního člena skupiny Afro Celt Sound System, odkud vedou inspirační nitky k jeho vlastní skupině Dunyakan (Voice of the World) a hudbě nazvané afrotronix - směsi griotské akustické tradice, popu a elektroniky.

Na albu Change s vynikajícím hráčem na koru a zpěvákem nově spolupracoval také smíšený sbor Urban Contemporary Gospel Singers, zdůraňující naléhavou Kouyateho výzvu: všichni dnes potřebujeme změnu, ale především s ní musí začít každý u sebe, jenom tak se prý podaří světové katastrofy zastavit.

Namunogroup