Nyanza (2015)

Owiny Sigoma Band

Brownswood Recordings

25.12.2015 | Třetí pokračování britsko-keňské hudební fůze. Tentokrát ji prý současně s elektronikou ve zvýšené míře pohání kořalka changaa, které se v Keni přezdívá Rychlý zabiják, protože se pančuje leteckým kerosinem. U Owiny Sigoma Band to ale dává smysl: Nyanza je opravdu zabijácké album.

Opět vychází z kontrastu klubové taneční scény kosmopolitního Londýna, akustických nástrojů a tradičních písní Luo. Z předešlé sestavy zůstal u skupiny "za Brity" bubeník Skinner a bratři Hackettové a vznik desky provází odlišný příběh: část natáčení proběhlo v domovské vesnici obou Keňanů v regionu Nyanza, kam  přijeli Owiny Sigoma Band místním odehrát koncert, natažený nakonec jamováním na dvanáct hodin. "Spousta těžké hudby a changaa. Jedna z nejvíc magických nocí jakou jsem kdy zažil. Uprostřed Keni a pod hvězdami. Všichni jsme byli až do konce v tranzu a nemyslím si, že bych se někdy podobně vzdálil od normálního života," popsal atmosféru Tom Skinner a potvrdil tím, jak se útěk z hektického městského prostředí na zvuku fascinujícího alba podepsal, protože provizorní studio si skupina později rozložila také v horách, u jezera a využila i nabídky rastafariana Jah Mice. Do skladeb proto přirozeně vklouzly přírodní zvuky, vrčení generátoru, kvokání kuřat a v Chaanga Attack sborový zpěv přihlížejících dětí. Pouze zlověstné intro (Nairobi) Too Hot - slyšíme dávky samopalu -  nás z vesnické psychedelie vrací do reality a připomíná dubnový islamistických útok somálských milicí Šabáb, kdy na univerzitě ve městě Garissa zemřelo bezmála sto padesát lidí.

Intenzivním keňským zážitkům podlehli všichni: rytmus skladby Luo Land v nich údajně explodoval po noci strávené hraním s vesničany a Nyamungo ji improvizovaně odzpíval na jeden zátah. Zbytku kapely pak vysvětlil, že jde o příběh želvy oblečené v rasta pláštěnce.

Hackett se v jazykovém babylonu střídá ve zpěvu s Nyamungem a ještě z Keni poslal své čerstvě narozené dceři sladce znějící pop-pozdrav: I Made You / You Made Me prý vedle syntpopu 80.let ovlivnil i gospel z kostela v Nairobi.

Brownswood Recordings