St.Germain (2015)

St.Germain

Warner Music

26.12.2015 | Nepovrchní a sympatický způsob jakým zkombinovat jazz house s Mali.

Když se dnes kdokoliv nečekaně, proti všem předpokladům, zamiluje do západoafrické hudby, a že takových případů známe, není od věci mít se na pozoru. Slavný francouzský producent a DJ Ludovic Navarre známý pod jménem St. Germain důvěru dopředu také nevzbuzoval: nikdy se o malijské hudbě předtím ani slovem nezmínil, a když teď vypráví o tom, jak ji poslouchal odmalička, není sice důvod mu nevěřit, k bezhlavému nákupu nového alba vás to ale nepřinutí. Tedy do té doby, než ho uslyšíte a v duchu se Navarrovi omluvíte. Nepovrchní a přirozený způsob jakým zkombinoval elektronický jazzový house s malijskými zpěváky a hráči stojí určitě za poslech. Třeba i pro nádherný hlas zpěvačky Nahawa Doumbia z malijského kraje Wassolou.

Ještě před několika lety by otázka vložená do názvu jedné ze skladeb alba St Germain došla možná naplnění: jak se opovažuješ, ozvalo by se na adresu Navarra z elektro jazzového tábora a rozpaky by zřejmě neskrývali ani příznivci malijské hudby. Patnáctiletou přestávku, kdy se koncertně i studiově naprosto odmlčel,  prý Navarro zaplnil odpočinkem a vymýšlením koncepce. Nigerijský afrobeat zamítl: hraje ho kdekdo. Ghanský highlife mu přišel složitý a tak upřel pozornost k malijské hudbě. K rozhodnutí přispělo, že v Paříži žije početná komunita skvělých malijských muzikantů, takže se St Germain navíc nemusel trmácet do Mali. Jedním z mála, kdo přispěl z malijského studia na dálku, byl zpěvák a mistr jednostrunných houslí soka Zoumana Tereta. Ze samplu ho doplnil americký bluesman R. L. Burnside.

St Germain prodal miliony alb s hudbou zasnubující elektronický house s jazzem, blues, funky a živými muzikanty. Pokud si uvědomíme, že Mali je považováno za místo zrodu všech zmíněných žánrů, není jeho nynější příklon k malijské hudbě až zas takovým skokem do neznáma.

"Myslím si, že v nynějším bodě mé kariéry nastala šance ukázat můj respekt k malijské hudbě. Zpočátku bylo ale obtížné se malijským hudebníkům přizpůsobit s elektronikou, která vychází ze západního konceptu. Nakonec jsem se uvolnil, nechal se pohltit atmosférou a jejich polyrytmy," řekl St Germain.

Warner Music