Guesthouse (2016)

David Wax Museum

Mark of the Leopard

12.07.2016 | Americká skupina víceméně opakuje to, co už dávno víme: mexický styl son jarocho má potenciál roztančit i slona. David Wax Museum nabízejí jeho folkrockovu variantu, které říkají mexico-americana a do hlav se vlamují osvěžujícími melodiemi, živelností a rytmem udávaným perkusemi vyrobenými z oslí čelisti.

David Wax Museum vystoupili před třemi lety na festivalu Colours of Ostrava, a těžko na ten koncert zapomenout.  Čtyřčlenná, převážně akustická skupina našincům možná poprvé představila taneční styl son jarocho z mexického státu Veracruz, kdy jarocho znamená označení obyvatel stejnojmenného přístavu. Zpěvák a kytarista David Wax tam přes rok studoval lokální tradiční hudbu a po návratu a seznámení se zpívající houslistkou a pozdější manželkou Suz Slezakovou založil skupinu, která se pozvolna dopracovala k totálně svádivému folkrockovému zvuku, zahrnujícím také syntezátory a mariachi dechaře. Na novém albu Guesthouse  mají prim i elektrické kytary a rozjařené rytmy, mířící občas až k Paulu Simonovi.

Historie tradičního stylu sahá dvě a půl století nazad. Na místních plantážích až do počátku 19. století pracovaly tisíce dovážených otroků a na region spojený s indiánským národem Huastéků má proto dodnes silný vliv africká kultura. Od Afričanů získal son jarocho výrazný rytmus, zatímco Huastékové přispěli zvířecím okultismem, pronikajícím do výroby nástrojů a metaforických textů. Španělští kolonizátoři přivezli housle, kytary a harfu, tvořící nejen základní doprovodné jádro stylu, sloužily především jako inspirace pro vývoj zcela nových, pro son jarocho dnes charakteristických nástrojů, jakými jsou malá kytara jarana, diatonická harfa jarocho a nebo perkuse jawbone, vyrobené ze spodní části oslí čelisti. Nevázanost melodických skladeb s prostorem pro improvizaci, vychází z humorných, až rozpustilých textů reflektujících obyčejný život v okolí Mexického zálivu. Jejich dvojsmyslnost napojená na okultimus a sexuální podtexty dlouho ležely v žaludku katolické církvi, ta popularizaci son jarocho ovšem nezabránila a ten se postupně rozšířil  do dalších států a díky velkému hitu La Bamba od Ritchie Valense pronikl i do světa.

Témata alba Guesthouse se točí okolo penzionů, ve kterých od roku 2007 čím dál tím slavnější skupina složila na koncertních turné hlavu, humorných Waxových postřehů a narození dcery Calliope. "Když se ze dvou stanou tři, všechno se hned změní," zpívají štastní rodiče v jedné ze skladeb.

(pro Vltavu)

Mark of the Leopard