Al Jamilat (2017)

Yasmine Hamdan

Crammed Disc

19.09.2017 | Na pražský festival Respect přijela libanonská zpěvačka v roce 2013 v postavení hvězdy moderní arabské hudby a její stoupající kult potvrzuje i druhé album Al Jamilat (The Beautiful Ones ).

Už tehdy svou tvorbu stavěla na roveň osobního politického prohlášení, protože umění přece představuje názor. Na albu sice oslavuje ženství  v celé jeho kráse a rozporuplnosti, výchozím bodem mnoha textů se jí však stala také beznaděj, ztráta identity v dnešním světě, dění v Libanonu a Středním východě obecně.

Hudebně Yasmine Hamdan nevybočuje z elektro pop-folkového zvuku, postaveném na sloučení tradičních nástrojů s elektronikou, arabský základ mu ale dává atraktivní originální vyznění, v němž se odráží zpěvaččino světoběžnictví a stálý pobyt v Paříži, kde žije s respektovaným palestinským filmovým režisérem Elia Suleimanem, její důležitou spojkou na vlivné producenty. Nově Yasmin seznámil s Luke Smithem a Leo Abrahamsem, spolupracovníky Depeche Mode, Briana Ena nebo Lily Allen a když natáčeli v New Yorku, přidal se k nim i multiinstrumentalista Shahzad Ismaily od Laurie Anderson  a Lou Reeda.

Yasmine Hamdan, přezdívaná beduínská Lady Gaga,  nespadla z nebe. Ještě v poválečných troskách bolestně se probouzejícího Beirutu založila s programátorem Zeidem Hamdanem v roce 1997 arabsko-trip hopové duo Soap Kills: vlivné a klíčové mluvčí poválečné generace libanonské podzemní hudební scény. Za téměř deset let existence vydali Soap Kills tři alba a spolupracovali s mnoha filmaři, hranice libanonského undergroundu se jim ale i přes kultovní statut nepodařilo překročit.  Yasmine totiž i přes doporučení producentů a významných vydavatelů tvrdohlavě odmítala zpívat v angličtině a na svém přesvědčení trvá dodnes: "Poslouchám spoustu cizojazyčné hudby, které nerozumím, líbí se mi hlavně hudba, něco co mě vnitřně sděluje. Jestli mě třeba dává naději nebo inspiraci. Mohu u poslechu snít, cítit se lépe, posiluje mě to. Nepotřebuji rozumět, vždy následuji pouze své srdce.  Mám třeba ráda Cesarii Evora nebo Sigur Rós a netuším o čem zpívají. To fakt ale pro mě není  důležité. Stačí hudba, melodie, hlas."

Od globalizačně zabarvené arabské hudby dneška se Yasmine Hamdan odlišuje příklonem k takřka folkově laděným, intimním písním. Je totiž zapálenou sběratelkou nahrávek starých arabských zpěváků. "Poslouchám hodně tradiční hudbu, je to moje vášeň. Arabská hudba je velmi bohatá, sofistikovaná, ostrá, smyslná, nádherná. Jsem napojena na zpěvačky ze čtyřicátých a padesátých let. Máme ale ráda i mužské hlasy a spoustu staré hudby ze všech arabských oblastí. Bez ohledu na národnost. U mne je to o pocitech."

Crammed Disc