Tules Maas Vedes Taivaal (2016)

Tuuletar

Nordic Notes

05.07.2017 | Finské Bohyně větru měnící se ve vichřici, vánek nebo energický Folk Hop, záleží na rozpoložení.

Ženský a cappella vokální kvartet spojuje finskou tradiční hudbu s vlivy odjinud, hip hopem a inspiracemi z elektronické scény. Na debutovém albu Tules Maas Vedes Taivaal (On Fire and Earth, In Water and Sky) pak každá z expresivních zpěvaček zastupuje jeden z přírodních elementů.

Pro absolventky Royal Academy of Music v dánském Aarhusu je výhradním zpěv ve finštině symbolem hudební identity. Název skupiny Tuuletar (Bohyně větru) pochází z národní mytologie, konkrétně ze sbírky lidových písní a poezie Kanteletar vydané v roce 1840 Eliasem Lönnrotem, autorem světoznámého finského národního eposu Kalevala. Pokud vám u zpěvu Tuuletar částečně naskočí slavná skupina Värttinä, nepůjde o zkratkovité přirovnání: obě Lönnrotova díla čerpají z historického finsko-ruského území Karélie, nejsilnějšího hudebního zdroje Värttinä a částečně probublávajícího také u Tuuletar. Tím podobnost končí: zpěvačky Venla Ilona Blom, Sini Koskelainen, Johanna Kyykoski a Piia Säilynoja se totiž originálně vzdaly všech nástrojů: vystačí se pouze s hlasy, boeatboxem, studiovými efekty a svou hudbu nazývají Folk Hop.

Tuuletar představují nový pohled na finskou vokální hudbu, do níž v autorských skladbách, v textech protknutých ozvěnou starých legend, vkládají také cizí hlasové techniky: sibiřský hrdelní zpěv, severský pastýřský styl kulning, sámský joik a novodobý beatbox. S ojedinělou vokální směsí od roku 2012 vyhrály mnoho domácích i mezinárodních soutěží a není překvapivé, že k natočení debutového alba zpěvačky dostaly pozvání od vyhlášeného amerického studia Liquid 5th Productions zaměřeného na a cappella soubory z celého světa.

Nordic Notes