Taproom (2017)

Screaming Orphans

Tir Chonaill Music

30.01.2018 |

Irská ženská skupina léta "ječela" na albech Sinéad O´Connor, Petera Gabriela nebo The Chieftains až se zapomínalo, že za poslech stojí i mimo hvězdnou službu.

Názvem Screaming Orphans (Ječící sirotci) si čtyři sestry z irského hrabství hudební kariéru nepokazily: od 90.let se z nich díky mimořádným hlasům staly žádané sboristky také na albech na albech Afro Celt Sound System, Baaba Maala nebo Joni Mitchell.

Screaming Orphans posluchače neoslovují pouze horoucími hlasy: každá ze sester zvládá hru na několik nástrojů a tak si na koncertech a ve studiu vystačí naprosto samy. Pozici oblíbené skupiny, dnes hlavně ve Spojených státech, pomohl Screaming Orphans upevnit repertoár: oproti nahrávkám s hvězdami zdaleka poprockovější  a tanečnější. Vlastní skladby prokládají na albech svéráznými verzemi tradičních písní a pokaždé se také čeká jak vokálně naloží s těmi co dobře známe.

Album obsahuje hned několik okouzlujících verzí světoznámých trvalek: Paddy´s Lamentation dopředu lákal nejvíc. Srdcervoucí nářek irského emigranta v Lincolnově armádě po Sinéad O´Connor a Lindě Thompson už nikdo empatičtěji nenazpíval, každá další úprava tedy představuje značnou výzvu. Protiválečná píseň známá z filmu Gangy v New Yorku donegalským sestrám ale sedla. Napětí a jímavost neodňaly ani legendárnímu americkému tradicionálu Oh Shenandoah a příjemně přistoupily i k The Ballad of Springhill o hornickém neštěstí v kanadském městě při němž v roce 1958 zemřelo přes sedmdesát lidí, byť slyšet pocukrované klávesy manžel autorky Peggy Seeger, obývaný bijec popu Ewan MacColl, bez otálení by donegalské pěnice seřval na čtyři doby.

S vážnými tématy výpůjček koresponduje vlastní tvorba: vlastenecká Ireland's Hour of Need (Gallant Heroes) rezonuje typickou irskou odměřeností k politikům a výzvou k popraveným vůdcům irského Velikonočního povstání z roku 1916 obracejících se právě nyní v hrobě. "Vraťte se, bojujte a zachraňte nás z pekla, které nás v tomto neklidném času obklopuje. Vláda připomínající pytel hadů nás otrávila chamtivostí a zaprodala Mezinárodnímu měnovému fondu," volají do záhrobí Screaming Orphans, aby se s pyšným vyznáním rodnému Donegalu ve skladbě Home pustili do tance.

(Český rozhlas)

Tir Chonaill Music