Three Letters From Sarajevo (2017)

Gorana Bregovič

Wrasse Records

30.01.2018 | Tři dopisy ze Sarajeva

Gorana Bregoviče vždy provázela kontroverze. Sice na světovou scénu uvedl balkánské dechovky  a budiž mu za to dík, tak docela nezištně si u toho ovšem nepočínal: zpočátku se vůbec nepáral s autorstvím skladeb a přivlastňoval si jeden cikánský hit za druhým. Když ho na to upozornili, šalamounsky odpověděl: „Hudba je na Balkáně poutníkem a tulákem, stejně jako lidé i celé vesnice.“ Později už na obaly namísto sebe uváděl správná jména nebo raději nikoho, skládání stylem výpůjček však nezanechal.  Bregovič je tvrdý pragmatik a dobře ví, co lidem nabídnout:  jeho svébytná a posluchačsky vstřícná verze balkánsko-romské  popmusic  dotažená na bouřlivě tanečních koncertech s početným Weeding and Funeral Bandem ho proto stále řadí mezi vysoce žádané hudebníky. Politice se vyhýbal co to šlo, občas ale situaci dobře neodhadl: když s orchestrem vystoupil v roce 2015 na okupovaném Krymu a ke všemu si ještě neodpustil servilitu směrem k Rusům,  dostal za to docela hodně po uších a Poláci mu okamžitě zrušili  koncert.  Vyznat se v Bregovičovi není snadné: nové album Tři dopisy ze Sarajeva přináší naopak velmi silný humanistický podtext, jakkoliv je vyvažován obvyklou taneční bujarostí.  Srb Bregovič ho dedikoval Sarajevu, svému  rodišti, nicméně městu během jugoslávské války krvavě bombardované  především jeho krajany.

Sarajevo podle Bregoviče představuje Jeruzalém Balkánu: do jeho historie a kultury se přece také otiskly čtyři základní světová náboženství i společné soužití židů, křesťanů a muslimů. Městem se zároveň prohnalo mnoho krutých válek a ta poslední, zažehnutá nacionalisticko-rasovými vášněmi, zůstane navždy příkladem nezměrného násilí a krutosti.  Tři dopisy ze Sarajeva mají proto podle Bregoviče vyznít jako mírové vyznání, podtržené originální koncepcí:  každou ze tří houslových suit  svěřil jinému hráči. Křesťanskou odehrála  Mirjana Nešković ze Srbska, islámskou Zied Zouari z Tunisu a židovskou  Gershon Leizerson z Izraele.

Bregovič sjednocuje i na zbytku alba, to když do studia pozval atraktivní hosty: alžírského rockera Rachida Tahu, španělskou zpěvačku Bebe a Asafa Avidana s Riff Cohen, dva top songwritery z Izraele.

(Český rozhlas)

Wrasse Records