At Least Wave Your Handkerchief at Me (2017)

Saz’iso

Glitterbeat

30.01.2018 | Synové orla pod ochranou Joe Boyda

Volba názvu skupiny hráčů a zpěváků  Saz’iso, což je složenina  z iso a saze, sleduje vyzdvižení dvou hudebních fenoménů jižní Albánie: instrumentálních ansámblů saze a naprosto unikátní vokální iso-polyfonie zařazené na seznam chráněného dědictví UNESCO. Za albem, jehož poslech znamená se sám sebe ptát, jestli se mu to zdá nebo se už ocitl v hudebním ráji, stojí slavný producent Joe Boyd.

Našinci seznámení s korsickou nebo sardskou polyfonií rozdíl určitě poznají, protože za jedinečností  té albánské stojí silný bordunový tón, vytvářející základ pro vrstvení melodií a protimelodií. Polyfonie, harmonicky prý odvozená od zvuku řeckých kostelních zvonů a starší než Kristus, se zpívá na jihu Albánie, kde žije etnikum Tosků, jazykově odlišné od severních Gegů. Ještě v pozdním 19. století představovala iso-polyfonie lokální tajemství, zhruba v té době se ovšem v Albánii objevily západní nástroje a původně a cappela sboru se dostalo doprovodu. Ansambly nazvané saze do své instrumentální formy převzaly polyfonní praktiky: roli vůdčích a doprovodných hlasů převzaly housle s klarinetem, zatímco loutny obstarávaly drone.

Podobně jako iso-polyfonie zůstává kulturním symbolem jihu Albánie hudební styl kaba: svůdný, opojný a ve své truchlivosti nebezpečný do té míry, že prý „může přinést, zlo, bídu a dokonce smrt“.  Podle legendy požádala umírající žena manžela, aby nad její rakví nechal plakat klarinet a tak vznikla kaba, rvoucí srdce prazvláštní melancholií, takže se mu někdy říká albánské blues.

Velmi melodicky bohatý instrumentální styl s dominujícím klarinetem, akordeonem a houslemi, pro něhož je typická značná improvizační volnost, přivedly ansambly saze k dokonalosti spojeném s iso-polyfonií. S Balkánem dobře seznámený producent Joe Boyd s neméně slavným zvukařem Jerry Boysem (Buena Vista Social Club, Ali Farka Touré, Orchestra Baobab) do studia v Tiraně pozvali přední jihoalbánské instrumentalisty a dvě zpěvačky - Doniku Pecallari a Adriannu Thanou - čímž do hry vstoupilo Albánií silně rezonující téma emigrace a odchodu za prací do zahraničí. Obě zpěvačky například přes dvacet let žijí v sousedním Řecku, kde před přesunem do Londýna učil na hudební škole také kapelník Saz’iso, houslista zpěvák Aurel Qirjo.

Náročný projekt musel být financován přes Kickstarter a Albánii, jejíž obyvatelé si říkají Synové orla, se dostalo nádherného reprezentativního alba vydaného labelem Glitterbeat.

(Český rozhlas)

Glitterbeat