Black Cowboys (2018)

Dom Flemons

Smithsonian Folkways

26.08.2018 | Písně černých kovbojů z Divokého Západu

Ještě v řadách černošského tria Carolina Chocolate Drops se zpěvák a a multiinstrumentalista podílel na odtajňování pravěku americké hudební historie, ze které nám toho bylo prý hodně zamlčeno. Na albu zase ruší barvotiskový obrázek výhradně bělošského amerického Západu, jak nám ho vtiskly filmové westerny, Karel May a populární rodokapsy. Ve skutečnosti se Západ a obchod s dobytkem bez černošských kovbojů  neobešly a jednu z nejznámějších disciplin rodea - bull wrestling - dokonce vymyslel černý honák z Textasu Bill Pickett. Přehlížena zůstává i černošská kovbojská hudba, kdy se teprve zpětně dozvídáme, kolik známých písní jde za černošskými autory.

Vzpomenete si, kolik jste viděli amerických westernů s černošskými hrdiny s kolty nízko u pasu? Pamatujete na scénu z Nespoutaného Djanga, kdy ulice vyjeveně pozoruje projíždějícího ozbrojeného černého muže na koni, protože nic takového předtím neviděla? A nepřišlo vám trochu divné, když v korektně vedeném remake kultovního filmu Sedm statečných z roku 2016 vystřídal Yul Brynnera Denzel Washington?  Nemuseli bychom se tomu divit, pokud by historie americké expanze na Západ poznamenaná občanskou válkou a otrokářskou érou významný podíl černých kovbojů, průzkumníků, traperů a farmářských dělníků z mnoha důvodů neupozaďovala.

Dom Flemmons není jen muzikant a mimořádný koncertní showman: vystudoval historii a hudební vědu a pro kutání v minulosti se snad narodil, navíc s darem nabytá poznání zabalovat do velmi vstřícné popularizační formy. Žádné rasově ublíženecké memorování, ale snaha připomenout, že historie americké hudby je zkrátka mnohem rozmanitější. Flemmons vycházel z knihy The Negro Cowboys od Philipa Durhama, z unikátní sbírky  Cowboy Songs and Other Frontier Ballads, sestavené v roce 1911 Johnem. A. Lomaxem a protože patří k perfecionalistům, projel celou trasu legendární Lewisovy a Clarkovy expedice, putující v letech 1804-1806 na příkaz presidenta Jefferseona ze St.Louise až k Tichému oceánu. Cesta otevřela  Spojeným státům cestu na divoký, pouze indiánskými kmeny osídlený Západ a důvod Flemmonsova zájmu spočíval ve faktu, že rovnocenným členem výpravy byl černý otrok York, propuštěný za své průzkumné služby na svobodu a v roce 2001 povýšený presidentem Clintonem do hodnosti čestného seržanta armády Spojených států.

Po občanské válce poptávka po černých kovbojích stoupla: pro nedostatek železnic musela miliónová stáda dobytka putovat ze státu do státu po svých a honáků, z nichž značná část zemřela ve válce, tak rapidně ubylo, že je masově nahrazovali svobodní otroci, kterým práce pod modrou oblouhou přišla smysluplnější než dřina na plantážích nebo portýrování v hotelech. Respektovaní kovbojové přišli o práci když železnice propojila východ země se západem, své zkušenosti ale dokázali uplatnit na farmách, v armádě a Bass Reeves  se stal dokonce prvním černým zástupcem šerifa v Arizoně.

Flemmons na albu doplněném rozsáhlým archivním materiálem v převzatých a vlastních skladbách vypráví zapomenuté příběhy legendárních černých kovbojů, později hvězd rodea a show Buffalo Billa a připomíná že spousta písní, které si dnes broukáme u táboráku neboznáme od starých bluesmanů, vznikla za dlouhých nocí, kdy honáci zklidňovali stáda dobytka zpěvem a jedna z nejznámějších kovbojských skladeb  - Home on the Range - je dodnes považovaná za neoficiální hymnu amerického Západu. Přestože známe autora textu (Dr.Brewster Higle), proslavila se až díky verzi, kterou Lomax v roce 1908 poprvé uslyšel od černošského barmana v San Atoniu; jak jinak, bývalého kovboje.

Flemmons zapomenté i známé skladby uvádí do historického kontextu s mnoha skvělými spoluhráči ( Alvin "Youngblood" Hart, Jimbo Mathus, Brian Farrow, Dante Pope nebo Dan Sheehy) a album vychází v rámci oslav 70. výročí amerického vydavatelství Smithsonian Folkways Recordings.

Smithsonian Folkways