Remain In Light (2018)

Angelique Kidjo

Kravenworks

26.08.2018 | „Klidně Talking Head říkejte rocková kapela, já tam ale slyším africké rytmy."

Po vydání přelomového alba Remain In The Light, oslnivě proteklého vzrušivě střemhlavými africkými rytmy a inspirací Fely Kutiho, v roce 1983 nikdo nepochyboval, že na skupinu Talking Heads vedenou Davidem Byrnem, slovy Jorge Luis Borgese, číhá věčnost. Pro mladou beninskou zpěvačku Angelique Kidjo se album stalo prvním zásadním kontaktem se západní hudbou.  Tři roky po jeho vydání přijela do Paříže, kam utekla před beninskou komunistickou diktaturou, a každého překvapila osobním poznatkem: „Klidně Talking Head říkejte rocková kapela, já tam ale slyším africké rytmy."

Rozhodnutí Angelique převzít ikonické album po svém a zdůraznit jeho africkou složku, není tedy ze strany zpěvačky unáhlenost ani rozmar, nýbrž logický krok. Producent  Jeff Bhasker (Kanye West, Mark Ronson) se zprvu prý zdráhal na spolupráci přistoupit, přece jenom se tím ocitl hodně mimo své území, nakonec k pokračování původního dialogu mezi africkou a americkou hudbou nejen svolil, sám přišel s tím, aby se album posunulo ještě víc do Afriky.

„Připadáme si v dnešním světě jako Černí Panteři. Když jsme nuceni poslouchat Trumpovi komentáře o „shithole countries" nezbývá než reagovat," řekl Jeff Bhasker, mimochodem napůl Ind, napůl Američan.

Skladby z alba nejprve Angelique testovala na koncertech, kde se k ní dokonce přidal i David Byrne. Zpívá vedle angličtiny v mnoha africký jazycích a změn s ohledem na nelehkou dobu doznaly také texty. Zanesla do nich zanesla africká podobenství a mnoho narážek na současné problémy. Skladbu Born Under Punche například nově otevírá slovem Kongo, tedy názvem země, která se stala symbolem korupce, šířící se okolo nás prý jako požár, který jsme sami svou netečností pomohli rozdmýchat.

Na africké verzi ikonického alba se se zpěvačkou podílel také legendární bubeník Tony Allen, kytarista Ezra Koenig ze skupiny Vampire Weekend a dechová sekce výbušné kapely Antibalas.  A sama zpěvačka ke svému rozhodnutí řekla: „Pokud albem alespoň trochu dokážu co všechno umí africká hudba do rocku přinést, zemřu v klidu."

Kravenworks