From Nubia to Cairo (2019)

Ali Hassan Kuban

Piranha

18.08.2019 |

Poslouchat hudbu na českých svatbách nepatří k uměleckým zážitkům, zvlášť v pozdních nočních hodinách. Dokážete si ale představit, že na Balkánu nebo na Blízkém východu považují svatební hudbu za uměleckou disciplinu? A že svatby se tu překlápějí v regulérní koncerty, na které se sjíždějí posluchači ze širokého okolí? V muslimských zemích, kde má hudba jinak útrum, představují svatby dokonce  jedinou příležitost slyšet ji v necenzurované verzi.

Za hvězdu byl ve světě a na egyptských svatbách brán i zpěvák a hudebník Ali Hassan Kuban z Núbie, historického území na břehu Nilu, ležícího dnes na jihu Egypta a severu Súdánu. K důležité spojnici mezi arabským světem, Středozemím a  černošskou Afrikou, přes kterou procházely všechny kupecké karavany,  od předfaraonských časů náležela fasinující kultura, do značné míry pošramocená během stavby Assuánské přehrady. Provázelo ji mnoho silných příběhů: politických i lidských. Vypíchněme dva: unikátní přemístění chrámů Abú Simbel egyptského faraona Ramesse II., které by jinak zmizely pod vodou a přestěhování devadesáti tisíc Núbijců, jejichž vesnice by postihl stejný osud  a tím i jejich kulturních tradic, beroucích na sebe ve velkých egyptských městěch následně novou podobu. Do Káhiry se tak dostal chudý kluk Ali Hassan Kuban. Vyučil se krejčím a ve snaze přivydělat si, naučil se hrát na klarinet a dudy. Brzy se stal jedním z nejoblíbenějších svatebních hudebníků, těžících z núbijských tradic. Náhodné setkání s americkou jazzovou kapelou ho v 60.letech přimělo přidat do sestavy klávesy, dechy, kytary a bicí a komplikované vesnické rytmy a starobylé tranzovní zpěvy infikoval jazzem, soulem, funky a popem. Vycházející alba pak provázely tituly Kmotr núbijské hudby nebo Núbijský James Brown a po první návštěvě festivalu Womad v roce 1994, k nim přibyl další: globální hvězda world music. Nic to nezměnilo na Hassanově roli vyhledávaného svatebního hudebníka, kterým  zůstal až do své smrti v roce 2001.  Loňské album From Nubia to Cairo sestavil label Piranha z Hassanových slavných svatebních skladeb natočených na kazety v 70.letech v proslulém káhirském studiu Delta Sound.

Piranha