We Are Sent Here By History (2020)

Shabaka Hutchings

Impulse!

08.11.2020 | „Zníme jako naléhavý alarm a se vzdorem čelíme našim obavám.“

Pandemický průšvih, až by jeden brečel, u kterého nevíme, kdy a jak fatálně skončí, a britský jazzman přichází s temnou hudební vizí, původně sice zamýšlenou jako nářek nad blížící se klimatickou apokalypsou, v časech koronaviru ovšem dostávající docela jiné vyznění, kdy navíc meditace o konci civilizace a životě v očistci, ústící v přesvědčení, že než se věci zlepší, musí se předtím radikálně zhoršit, nemusí úplně každému ladit s osobní situací. A to, co přijde po tom, kdy se dozvíme, že takhle už dál žít nelze, asi také v současnosti trápí málokoho. Snad jen ty, kteří podle skladby They Who Must Die nemají na vybranou. Na druhou stranu, jistě jste ve svém okolí zaznamenali názory, že za pandémii si může lidstvo samo. Proč a jak vám snad každý vysvětlí jinak, že jsme se ale dostali do bodu, když už je nejvyšší čas myslet na budoucnost a šance našich dětí, zpochybní  jen pomatenci. A přesně jim se Shabakovy texty a básně zpěváka Siyabonga Mthembu staví do cesty a odvolávají se na moudrost starých griotů. A pozor: nezapomínejme, že nácvik na apokalypsu absolvoval Shabaka na posledním albu The Comet Is Coming: „Zníme jako naléhavý alarm a se vzdorem čelíme našim obavám.“  A s The Ancestors na debutu Wisdom of Elders v roce 2016 také před společenským kolapsem varoval. Zřejmě asi málo. Od Shabaky se „normálního“ jazzu nedočkáte, fouká agresivně do saxofonu jako by měl nastat soudný den a od Jihoafričanů už vůbec ne, těm pořád velí zulští duchové nekopromisních polyrytmů, kterým jazzové synkopy nic neříkají, podstatná je pro ně nelítostná tribální energie. Altsaxofonista Mthunzi Mvubu se Shabakou albu vládnou, a i když se klavírista Nduduzo Makhathini snaží ve skladbě Behold, The Deceiver vnutit jim trochu lyričnosti, stejně ho přehrají a ze zálohy po něm pase manický hlas Mthembuho. Tohle je tak otevřeně fungující jazz, že ho mohou poslouchat i nejazzmani a komu vadí Shabakův radikalismus, ať zapomene na obal s texty.

(pro UNI)

Impulse!